Prace na linii Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice
Trwają prace na linii Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Prowadzone są roboty na torach i przy sieci trakcyjnej. Wartość inwestycji PLK to ponad 580 mln zł. Inwestycja jest realizowana z udziałem środków unijnych z POIiŚ.
PLK zwiększają komfort obsługi podróżnych na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Perony zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na stacji Chociw Łaski wybudowana zostanie nowa kładka nad torami wyposażona w windy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Chociw Łaski i na przystanku Siedlce Łaskie rozbierane są perony. Kolejnym etapem będzie wzmacnianie podłoża i układanie kabli. Wiosną przewidziana jest budowa nowych peronów. Gromadzone są materiały niezbędne do prac m.in. ścianki i płyty peronowe.
Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych.
Prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 20 km torów, sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia.
Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we wrześniu 2019 roku podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.
Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85% dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku.
Większe możliwości transportowe Magistrali Węglowej
Linia kolejowa łącząca Śląsk z portami jest modernizowana również na innych odcinkach. Od jesieni ubiegłego roku prowadzone są roboty na 14-km szlaku od miejscowości Kalina do stacji Herby Nowe i Wręczyca oraz na 11-km odcinku Miedźno – Działoszyn. Prace obejmują też łącznicę 704 Herby Stare – Herby Nowe. Wartość inwestycji to ponad 1,2 mld zł.
W ramach tych prac PLK poprawią komfort podróżnych na stacjach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice i Rusiec Łódzki. Perony zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. PLK planują poszerzenie zakresu zadania o odbudowę peronów na stacjach Działoszyn i Kłobuck. To działanie z myślą o pasażerach, uwzględniające inicjatywę mieszkańców, samorządów oraz deklaracje przewoźnika o wznowieniu połączeń pasażerskich i postojach.
Równocześnie PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy kolejnych odcinków linii nr 131 tj. Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew).
Tekst i zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.