Transport blokowy to przewóz rozjazdów na specjalnych platformach umożliwiających załadunek, przewóz i rozładunek tych urządzeń bez konieczności demontażu. Takie rozwiązanie sprawia, że rozjazd w pełni zachowuje parametry, ważne m.in. dla bezpiecznego i sprawnego przejazdu pociągów. Rozjazd jest zabezpieczony przed ewentualnymi odkształceniami i uszkodzeniami podczas transportu. „Tradycyjny” przewóz rozjazdów wymaga demontażu u producenta, dostawa odbywa się w częściach i wymaga ponownego złożeni rozjazdu na placu budowy.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie przygotowywały wykonawców do zmiany sposobu dostaw rozjazdów na blokową. Takie rozwiązania są teraz standardem. Chcemy, aby rozjazdy zachowywały najwyższą jakość, gdyż jest to ważne dla bezpieczeństwa, ale także pozwala na dłuższy okres eksploatacji, mniejsze nakłady utrzymaniowe – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wielobranżowy projekt na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg obejmuje także kompleksową przebudowę torów, sieci trakcyjnej. Istotnie poprawiają się warunki dla podróżnych. Pasażerowie pociągów już mogą korzystać z nowego peronu w Zabrzegu.
Liczby inwestycji:
– 47 km torów
– 56 km sieci trakcyjnej
– 119 rozjazdów
– 1 stacja Czechowice-Dziedzice i 2 przystanki Goczałkowice-Zdrój i Zabrzeg
– 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty
– 3 przejazdy kolejowo-drogowe
– 1 Lokalne Centrum Sterowania na stacji Czechowice-Dziedzice
Czasowe zmiany w komunikacji
Zakres prac przy rozjazdach i układzie torowym wymaga zmian w komunikacji. Zmiany maksymalnie ograniczono. Przy współpracy z przewoźnikami ustalono, że tylko w godzinach nocnych za 4 pociągi PKP Intercity oraz 4 pociągi Kolei Śląskich zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa z 5 na 6 sierpnia. Szczegóły są dostępne na stronach przewoźników oraz na Portalu Pasażera.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan