REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Ważny etap budowy nowego mostu kolejowego w Krakowie

Ponad 20 godzin trwało betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie. To ważny moment budowy przeprawy, która przyspieszy przejazd przez miasto pociągów dalekobieżnych.

 
Zdjęcie: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
Zdjęcie: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
Skrupulatnie zaplanowana operacja rozpoczęła się 8 września tuż po 5 rano i trwała do późnych godzin nocnych. W tym czasie wykonawcy wylał na płytę mostu ok. 1,2 tys. m3 betonu, co odpowiada ilości mieszczącej się w przeszło 130 betonowozach. Podawany był on równocześnie z obydwu brzegów i sąsiedniego mostu przez 4 pompy. Akcji, ze względów technologicznych, nie można było przerwać, a beton musiał być wylewany w ściśle określonych warunkach atmosferycznych.

- Nowe mosty kolejowe w Krakowie to wyższa jakość podróży pociągiem. Dzięki tej inwestycji istotnie skróci się czas przejazdu pociągów. Realizacja tego zadania da nowe możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej, z której pasażerowie korzystają coraz chętniej –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Betonowanie środkowego przęsła to kluczowy etap budowy nowej krakowskiej przeprawy. Gdy materiał stężeje wykonawcy przystąpią do montażu stalowych elementów konstrukcji. W sumie most będzie się składał z trzech łukowych przęseł. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, przeznaczone przede wszystkim dla pociągów dalekobieżnych, które będę pokonywać Wisłę z prędkością 100 km/h. Obiekt będzie gotowy w I połowie 2022 roku.

- Inwestycja PLK nie tylko poprawi warunki podróży koleją, ale również stanie się nową wizytówką miasta. Nowe mosty kolejowe nad Wisłą pozytywnie wpiszą się lokalny krajobraz –
powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W sumie nad Wisłą PLK zaplanowały trzy mosty kolejowe. Po pierwszym już jeżdżą pociągi. Pozostałe dwa są w budowie. Ostatnia przeprawa będzie podzielona na część dla pociągów, oraz pieszych i rowerzystów. Dzięki temu poprawi się komunikacja w centrum miasta i zwiększy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.

Nowa kolej w Krakowie – dla sprawnych połączeń lokalnych i międzynarodowych


Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA