REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Złożono wniosek o wydanie ZRID dla S19 Rzeszów Południe – Babica

Do Wojewody Podkarpackiego złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID dla ponad 10 km odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną 2022 r.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Terminy

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy, w systemie „Projektuj i buduj”, realizuje konsorcjum firm  Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wykonawca na podstawie Koncepcji programowej opracował dokumentację techniczną niezbędną do złożenia wniosku o ZRID. Aktualnie trwa końcowy etap projektowania, opracowywanie dokumentacji wykonawczej, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku.

Realizacja inwestycji  zaplanowana  została  na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID,  a  33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy  zimowe, tj. 16 miesięcy.

Zakres prac


W ramach  inwestycji  wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.  Powstanie dwupoziomowy węzeł Babica typu  trąbka.  Zakres prac obejmuje  także budowę obiektów inżynierskich,  w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu  obecnej  DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również  pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także  dwie pary  Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP):  MOP II  Lutoryż  i  MOP I  Lutoryż  oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II  Lutoryż  i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią  ziemi. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące na  tym  odcinku drogi.

Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.

Komfort i bezpieczeństwo


Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców – wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. To także element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA