Decyzja środowiskowa dla S8 Bardo – Ząbkowice Śląskie
RDOŚ we Wrocławiu zatwierdził rekomendowany przez GDDKiA wariant przebiegu przyszłej S8 dla jednego z dwóch odcinków realizacyjnych trasy pomiędzy Kłodzkiem i Ząbkowicami Śląskimi.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (tzw. decyzja środowiskowa) to bardzo ważny krok w realizacji inwestycji. Jej wydanie poprzedzone było szczegółową analizą różnych wariantów trasy z uwzględnieniem aspektów technicznych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych, a także spotkaniami informacyjnymi i konsultacjami społecznymi.
Dwujezdniowa droga ekspresowa
Zaplanowana na tym odcinku inwestycja przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Trasa o długości ok. 14,1 km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: - węzeł Bardo, czyli połączenie z obecną DK8, - węzeł Jaworek, czyli połączenie z drogą wojewódzką nr 385.
Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie sześć mostów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt, dziewięć wiaduktów oraz 16 przepustów.
S8 w odcinkach
Droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok. 80 km. Realizacja trasy została podzielona na krótsze odcinki: 1. Kłodzko – Ząbkowice Śląskie (pododcinki Kłodzko – Bardo i Bardo – Ząbkowice Śląskie), 2. Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki, 3. Łagiewniki – Wrocław (Magnice).
Podział inwestycji na krótsze odcinki umożliwi ich sprawniejsze przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizację. Każdy z tych etapów jest niezwykle złożony, więc takie podejście przyniesie obiektywne korzyści i ułatwi zrealizowanie całej inwestycji. Krótsze odcinki to również większa konkurencyjność na etapie przetargu.
Realizacja drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Barda planowana jest w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2023-2027. Natomiast kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Bardo – Kłodzko, będzie możliwa po analizie połączenia tego odcinka z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46.
Źródło: tekst GDDKiA O/Wrocław, www.gov.pl/web/gddkia-wroclaw/