Oddano do użytku nowe dworce w południowej Polsce
2 listopada do użytku pasażerów oddane zostały nowe dworce kolejowe na południu Polski: w Sterkowcu oraz w Biadolinach Szlacheckich w województwie małopolskim oraz w Czarnej na Podkarpaciu.
W otwarciu nowego dworca w Sterkowcu w województwie małopolskim wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Podróżnym udostępniono również dworzec w Biadolinach Szlacheckich. Budowa nowych dworców kosztowała odpowiednio 4,3 mln zł i 4,8 mln zł. Obiekty były realizowane w formule „Projektuj i buduj” na zlecenie PKP SA.
– Otwarcie dworców w Sterkowcu i Biadolinach Szlacheckich to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy powiatu brzeskiego zasługują na dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne, wybudowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki, staną się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją do Krakowa i Tarnowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowy obydwóch dworców rozpoczęły się pod koniec lata ubiegłego roku. Wtedy też wyburzono wysłużone obiekty, a w ich miejsce w nieco ponad rok wzniesiono dwa typowe Innowacyjne Dworce Systemowe.
– W ubiegłym roku otworzyliśmy dla podróżnych pierwszy dworzec w województwie małopolskim, zrealizowany w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dziś otwieramy dwa kolejne – w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu, które są odpowiednio 9. i 10. obiektem wybudowanymi w tej formule, w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych. Do końca 2023 roku powstanie ich w całej Polsce prawie czterdzieści – stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Dzięki inwestycjom zmieniło się bezpośrednie otoczenie dworców. W Biadolinach uporządkowano tereny zielone oraz wykonano nową nawierzchnię dróg, chodników oraz parking na około czterdzieści miejsc. Podobny zakres objął dworzec w Sterkowcu, z tym że w tej lokalizacji zaplanowano przy dworcu jedynie miejsca postojowe typu kiss&ride oraz dla osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec w Czarnej na Podkarpaciu już otwarty
W otwarciu nowego dworca w Czarnej w powiecie dębickim wziął udział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. To już trzeci w województwie podkarpackim nowoczesny obiekt udostępniony podróżnym w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Budowa nowego dworca w Czarnej trwała nieco ponad rok. Realizowana była w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji to ponad 5,5 mln zł. Dzięki inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pasażerowie zyskali całkowicie nowy budynek zaprojektowany i wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego.
– Przywiązujemy dużą wagę nie tylko do modernizacji dworców kolejowych w dużych miastach, ale dbamy również o to, aby zapewnić jak najlepsze warunki korzystania z kolei mieszkańcom mniejszych miejscowości. Nowy obiekt w Czarnej jest tego potwierdzeniem – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Tarnowa i Dębicy – powiedziałważnym wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
– Dziś otworzyliśmy kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. To obiekt niewielki, wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej koncepcji PKP SA. Spełnia on wszystkie współczesne standardy obsługi podróżnych, dlatego jestem przekonany, że będzie on dobrze służył mieszkańcom Czarnej – stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Nowoczesna architektura Innowacyjnych Dworców Systemowych
Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinach odznaczają się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Dworzec w Sterkowcu jest budynkiem większym. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą lepszy dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Natomiast wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone jest w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal na wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rowery przy jedenastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy. Dworzec w Biadolinach Szlacheckich jest mniejszy. Pod wiatą zlokalizowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą znalazły się również pomieszczenie toalet, stojaki rowerowe i stacja naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach. Nowy, parterowy obiekt dworcowy w Czarnej posiada minimalistyczną i kubistyczną bryłę oraz dominantę w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal nad wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rower przy czternastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.
Dworce ekologiczne, dostępne i energooszczędne
Nowe dworce w południowej Polsce są w pełni dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zaprojektowano i wykonano je tak, żeby nie istniały w nich żadne bariery architektoniczne, a ponadto wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Na dworcach zastosowano szereg rozwiązań proekologicznych – energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” oraz pompy ciepła do ogrzewania budynku. Oszczędności będzie generował również system BMS (Building Management System), odpowiadający za zarządzanie instalacjami i urządzeniami oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Dodatkowo na dachu dworca w Sterkowcu zamontowano panele fotowoltaiczne do produkcji „zielonej energii”, system odzysku wody deszczowej (jest ona używana do spłukiwania toalet) oraz pompę ciepła do wspomagania ogrzewania obiektu. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach i ich otoczeniu zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu. Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 jest objętych w całej Polsce prawie 200 dworców kolejowych. Sześć z nich znajduje się w województwie podkarpackim. Na trzech stacjach (Sędziszów Małopolski, Radymno, Czarna) zakończono już inwestycje.
Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/