Lokalne centrum sterowania w Czechowicach-Dziedzicach
Komputerowe urządzenia sterowania ruchem w Czechowicach-Dziedzicach wspierają bezpieczny i sprawny przejazd pociągów na trasie z Katowic w Beskidy i do granicy z Czechami.
Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy, który zastąpił stare systemy przekaźnikowe. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom, monitorowana jest sytuacja na przejazdach kolejowo-drogowych.
Podróżni korzystają z nowego peronu w stacji
Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. Pasażerowie korzystają już z nowego peronu po modernizacji. Jest nowa, funkcjonalna wiata, która zabezpiecza przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są nowe ławki, informacja pasażerska, czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Bezpieczne i wygodne dojście na nowy peron zapewnia przejście podziemne. Będą też windy.
Efektem inwestycji na linii Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Pociągi jeżdżą też po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Wróciły bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem po tzw. łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice pociągów z Katowic do Skoczowa i z Katowic do Zabrzegu.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł dofinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 r.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl