Umowy, podpisane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Samorząd Województwa Dolnośląskiego, umożliwią ogłoszenie przetargów na przygotowanie dokumentacji określającej szczegółowy zakres prac dla odbudowy stacji Środa Śląska i Wrocław Świebodzki, a także rewitalizacji tras Zgorzelec – Bogatynia oraz Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Inwestycje, które poprawią dostępność kolei, obejmą łącznie ok. 60 km linii kolejowych w regionie. Szacunkowa wartość prac to ok. 800 mln zł.
Kolej wróci do Bogatyni – mieszkańcy po prawie 30 latach zyskają dogodne połączenia kolejowe. Jednotorowa trasa między Bogatynią a Zgorzelcem, na ok. 30 km odcinku zostanie przystosowana do przejazdów pociągów z prędkością nawet do 120 km/h. Dojazd z Bogatyni do Zgorzelca szacowany jest na ok. 47 min, a do Wrocławia na ok. 2 godz. 37 min. Podróżni, także osoby mające trudności z poruszaniem się, wygodnie wsiądą do pociągów w ośmiu lokalizacjach: Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Krzewina Zgorzelecka, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia i Bogatynia. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 322 mln zł.
Podróżni pojadą pociągiem do Złotoryi – trasa, wykorzystywana obecnie wyłącznie w ruchu towarowym, po ok. 20 latach zostanie ponownie przystosowana do połączeń pasażerskich. Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor i zmodernizowana sieć trakcyjna. Szacuje się, że pociągi ze Złotoryi do Wrocławia dojadą w czasie 1 godz. 10 min. Podróżni zyskają nowy przystanek – Legnica Zachodnia. Dobrą obsługę zapewnią przebudowane stacje Złotoryja i Jerzmanice-Zdrój. Prace szacowane są na ok. 263 mln zł.
Będą sprawniejsze połączenia w aglomeracji wrocławskiej. Dzięki odbudowie stacji Wrocław Świebodzki oraz budowie drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską. Poza odbudową stacji Wrocław Świebodzki przewidywana jest przebudowa posterunku Środa Śląska na stację kolejową, w celu umożliwienia rozpoczynania i kończenia biegu pociągów. W efekcie dzięki wprowadzeniu nowych kursów pomiędzy Wrocławiem a Środą Śląską możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do Legnicy do ok. 40 min dla większej liczby pociągów. Przewidywana wartość inwestycji opiewa na ok. 216 mln zł.
Zakończenie wszystkich prac w ramach projektów „Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego”, „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego” i „Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław” w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolej Plus przewidywane jest obecnie w 2029 r.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl