Wiadukty połączyły Włochy i Bemowo
To kolejny kontrakt Skanska związany z budową ul. Nowolazurowej. Budowa pierwszego odcinka o długości ok. 2,6 km zakończyła się w 2013 roku. Drugi odcinek, który w dniu dzisiejszym oddano do ruchu, obejmuje blisko 0,5-kilometrowy fragment od ul. Ks. Juliana Chrościckiego do ul. Połczyńskiej.
W ramach zadania spółka przebudowała również 0,6-kilometrowy odcinek drogi w ciągu ul. Połczyńskiej, wybudowała rondo na skrzyżowaniu ulic Nowolazurowej z Połczyńską oraz dwa niezależne wiadukty drogowe nad terenami PKP. Zrealizowany przez Skanska drugi odcinek ul. Nowolazurowej to łącznie 1075 m, z czego po wiaduktach przebiega 520 m nowej drogi.
Wiadukty połączyły dwie dzielnice Włochy oraz Bemowo. 17 500 ton MMA, 1 964 tony konstrukcji stalowej i maszyny 3D
Firma wbudowała łącznie blisko 17 500 ton MMA (mieszanki mineralno-asfaltowej) i 1 964 tony konstrukcji. Nasadzona też została zieleń na powierzchni 16 000 m kw. – to 122 drzewa takich gatunków jak jesion, róża, klon, brzoza, świerk, dereń biały i 250 krzewów (róże). Podczas realizacji projektu Skanska korzystała z maszyn wyposażonych w system sterowania 3D pracujących na modelu przestrzennym (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X,Y,Z ). – Przy użyciu tych maszyn wykonaliśmy roboty ziemne i warstwy konstrukcyjne pod jezdnią. Dzięki tej technologii prace zrealizowaliśmy szybciej oraz z dużą precyzją – komentuje Andrzej Polit, Kierownik Budowy, Skanska.
Roboty na terenie kolejowym
– Największym wyzwaniem podczas tej realizacji była praca na terenie kolejowym. Prowadzenie robót wymagało szeregu uzgodnień, opracowania regulaminów, ustalenia terminów wyłączeń sieci trakcyjnej i zamknięć torowych oraz zdobycia pozwolenia na wejście na były teren Spółki PKP – mówi Kierownik Budowy. – Aby pokonać wszystkie trudności, w początkowej fazie zaangażowaliśmy szereg osób w celu aktualizacji uzgodnień, opracowania harmonogramów robót (zamknięcia torowe należało zamówić na 105 dni wcześniej), opracowania i uzgodnienia zamiennych projektów oraz opracowania regulaminu zamknięć torowych. W późniejszej fazie został wyznaczony jeden koordynator, który czuwał nad wszystkimi pracami związanymi z robotami na terenie klejowym – dodaje. Teren kolejowy to również praca w bliskim sąsiedztwie trakcji. Z uwagi na ryzyko porażenia prądem bardzo ważnym elementem realizacji projektu było ścisłe przestrzeganie przepisów BHP oraz stosowanie odpowiednich zabezpieczeń na tym terenie.
Budowa w liczbach
– W szczytowym okresie robót na budowie pracowało 120 osób – mówi Kierownik Budowy. – Roboty prowadziliśmy przy użyciu sprzętu ciężkiego: żurawia wieżowego, żurawi o udźwigu 40 ton, 4 palownic, koparek i koparko-ładowarek, spycharek, równiarek, podnośników teleskopowych, a także licznego sprzętu lekkiego – wymienia.
– Dzięki nowej drodze zwiększy się zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróżujących – podkreśla Andrzej Polit. – To, co zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu na tym odcinku, to bezkolizyjne przejście nad torami, nowe oświetlenie jezdni po obu stronach, a także wydzielone ścieżki rowerowe. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji 2 km nowej trasy – komentuje Tomasz Ostalczyk, Menadżer Projektu, Skanska.
Zdjęcie: Skanska SA