Otwarcie przeprawy w dniu 29 maja umożliwia poprowadzenie ruchu pociągów jednym nowym torem na całej długości przebudowywanego odcinka. Dzięki temu możliwe jest dalsze prowadzenie prac, obejmujące szeroki front robót, w tym rozbiórkę istniejącego mostu dwutorowego przez Wisłę i budowę kolejnych dwóch nowych obiektów.
Nowy most M2, stanowiący wschodnią przeprawę przez Wisłę, posiada jeden tor obsługujący linię aglomeracyjną, a przęsło nad nurtem rzeki ma długość 116 m. Łukowa konstrukcja to unikalne w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Tutaj wszystko jest „naj”: największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe przekroje wieszaków przebadane zmęczeniowo specjalnie dla tej realizacji w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym.
Poza funkcją komunikacyjną, jaką pełni nowa przeprawa, Kraków zyskał nowy obiekt architektoniczny, którego konstrukcja na trwałe wpiszę się w panoramę miasta swoimi charakterystycznymi trzema, a docelowo dziewięcioma, łukami.
Zdjęcia: STRABAG Sp. z o.o.