Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
– realizację drogi ekspresowej S7 jako drogi dwujezdniowej z pasem dzielącym ziemnym oraz pasami awaryjnymi,
– budowę węzłów drogowych łączących S7 z istniejącym układem komunikacyjnym,
– budowę obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią (wraz z wykonaniem, w niezbędnym zakresie, korekty przebiegu tych dróg na odcinkach dojazdów do obiektów),
– budowę elementów odwodnienia drogi i obiektów towarzyszących,
– budowę dróg dojazdowych,
– budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
– realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko,
– usunięci kolizji z istniejącymi obiektami budowlanymi,
– przełożenie fragmentów cieków wodnych kolidujących z droga S7,
– budowę infrastruktury technicznej stanowiącej wyposażenie techniczne drogi,
– budowę kanałów technologicznych i urządzeń infrastruktury technicznej.
Koszt inwestycji wyniesie ponad 508 mln 135 tys. zł a gwarancja jakości 10 lat.
Parametry techniczne drogi ekspresowej S7:
– Prędkość projektowa – 100 km/h (na terenie miasta Krakowa 80 km/h),
– Szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
– Szerokość pasa dzielącego jezdnie (z opaskami) 12 m (rozwiązanie etapowe) 5 m (rozwiązanie docelowe w tym opaski 2×0,5 m),
– liczba jezdni – 2,
– liczba pasów ruchu – 2×2 pasy ruchu – rozwiązanie etapowe poza granicami m. Krakowa,
– 2×3 pasy ruchu – rozwiązanie docelowe,
– Pasy awaryjne – 2×2,5 m,
– Minimalna szerokość pobocza gruntowego 0,75 m,
– Skrajnia pionowa (wysokość od nawierzchni do spodu wiaduktu) min. 5,0 m (na terenie kolejowym min. 7 m).
55,6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 granica woj. świętokrzyskiego – Kraków (włączenie do istniejącego węzła Kraków Nowa Huta, ul. Igołomska) został podzielony na trzy części realizacyjne.
Dla odcinka I S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice), długości ok. 23,3 km, podzielonego dodatkowo na dwie części inwestycyjne – 29.06.2017 r. została podpisana umowa z wykonawcą na:
– dla części I granica województwa – węzeł Miechów: projekt budowlany i uzyskanie decyzji ZRID do 28 sierpnia 2018 r.
– dla części II tzw. „Poradowskiej”: uzyskanie decyzji środowiskowej i opracowanie koncepcji programowej do 28 sierpnia 2018.
W przypadku odcinka III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), długości ok. 18,3 km trwa analiza złożonych przez wykonawców ofert. Na projekt i budowę odcinka III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) złożyło oferty 11 firm, wszystkie zaproponowały 10 lat gwarancji i realizację zamówienia w 34 miesiące.
Droga ekspresowa S7 powstaje by usprawnić ruch na kierunku północ-południe Polski. Połączy bezpośrednio Gdańsk, Warszawę i Kraków. Wybudowanie drogi ekspresowej S7 przyczyni się do: skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze istniejącej, zmniejszenia wypadkowości, poprawy warunków życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 7, aktywizacji gospodarczej terenów położonych w otoczeniu inwestycji, uporządkowania układu komunikacyjnego w północno-wschodnim obszarze miasta Krakowa oraz odciąży miasto z ruchu tranzytowego.
Poprzez węzeł Mistrzejowice połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa, odciążając Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa. S7 stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.
Nowa droga ma mieć 8 węzłów: „Książ”, „Miechów”, „Szczepanowice”, „Widoma”, „Łuczyce”, „Raciborowice”, węzeł zespolony „Kraków Mistrzejowice”, węzeł zespolony „Kraków Grębałów”.
Autor: GDDKiA