Według dotychczasowych ustaleń walec z Dobronia został wyprodukowany przez francuską firmę Chataignier tuż przed lub zaraz po I wojnie światowej i jest jedną z czterech tego typu maszyn na świecie. Jedna znajduje się we Francji, jedna w Anglii, jedna w Belgii (jako jedyna przywrócona do stanu pełnej sprawności technicznej kosztem 4 tysięcy roboczogodzin) i ostatnia do 15 lutego 2018 roku była w Dobroniu.
Prace renowacyjne obejmą: kompletny demontaż maszyny, czyszczenie wszystkich elementów za pomocą piaskowania (lub innych metod), następnie uzupełniania ubytków elementów metalowych i drewnianych, naprawa części uszkodzonych, skompletowanie brakujących detali, zabezpieczenie antykorozyjne i malowanie. Dzięki tym zabiegom, ten cenny zabytek drogownictwa zyska drugie życie i będą go mogły podziwiać kolejne pokolenia entuzjastów maszyn parowych.
Autor: GDDKiA O/Łódź