Budowa 129-kilometrowej trasy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, która połączy autostrady A1 (Trójmiasto – Śląsk) i A2 (Warszawa – Berlin) to jedna z największych inwestycji na terenie kraju. Jej wartość to ponad 2,5 mld zł. Ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestor – GDDKIA zdecydował się na podział zadania na 7 odcinków o długości od około 10 do 25 kilometrów. Za prace na najdłuższym z nich pomiędzy Wielkopolską i Żninem odpowiada konsorcjum firm, któremu lideruje KOBYLARNIA S.A. W ramach inwestycji powstaje m.in.: 16 obiektów inżynierskich, dwie jezdnie, cztery dwupoziomowe węzły drogowe, szereg odcinków dróg poprzecznych, dwa miejsca obsługi podróżnych, miejsca do kontroli i ważenia pojazdów dla policji i inspektorów transportu drogowego.
– Zaawansowanie prac budowlanych to już 25 procent – mówi prezes spółki, Andrzej Ładyński. – W ubiegłym roku jako pierwszy podmiot zakończyliśmy prace projektowe i uzyskaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Zależy nam, by zadanie skończyć w możliwie najkrótszym terminie, nie później niż latem 2019 roku. Inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo na ważnej trasie. Można zakładać, że po jej oddaniu do użytku czas przejazdu pomiędzy Poznaniem i Trójmiastem skróci się do niespełna 3 godzin.
Obecnie prowadzonych jest szereg robót branżowych m.in. prace ziemne związane z wymianami gruntu, budową nasypów oraz roboty związane z budową obiektów inżynierskich (m.in wzmocnienia palami CFA i DSM, roboty zbrojarskie, betonowanie fundamentów i podpór.
To warto wiedzieć:
– 421,82 mln zł to wartość kontraktu na trasie S5 realizowanego przez konsorcjum firm: KOBYLARNIA S.A. oraz MIRBUD S.A.,
– 2,5 mld zł inwestor – GDDKiA przeznaczył na realizację całego 129-kilometrowego odcinka,
– 37 miesięcy wstępnie zaplanowano na zaprojektowanie i budowę 25-kilometrowego odcinka w południowej części województwa kujawsko-pomorskiego.
Autor: KOBYLARNIA S.A.