Samorząd będzie mógł przeznaczyć rządową dotację na przygotowanie dokumentacji projektowej, czyli na:
– opracowanie dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych,
– opracowanie projektu budowlanego, w tym niezbędnej dokumentacji technicznej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
– Samorządy, które zgłoszą się do nas, mogą liczyć na dofinansowanie nawet 80 proc. wartości inwestycji – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Przed samorządami postawiono kilka warunków, między innymi:
– dokumentacja, która powstała dzięki dofinansowaniu musi być gotowa do 31 grudnia 2022 roku,
– przygotowanie dokumentacji nie może być dofinansowane z funduszy unijnych, norweskich, szwajcarskich ani z budżetu państwa,
– budowa mostu zacznie się najpóźniej 3 lata po wydaniu pozwolenia na budowę lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Wszystkie potrzebne dokumenty – ogłoszenie, wniosek, kryteria oceny – są od dzisiaj na stronie internetowej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, które będzie przyjmować wnioski. Nabór jest otwarty dla wszystkich chętnych samorządów, z wyłączeniem miast na prawach powiatu. Potrwa do 29 marca 2019 roku.
21 mostów na początek
W programie znalazło się 21 priorytetowych, rekomendowanych przez rząd, inwestycji, które po analizach wytypowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju:
– 5 przepraw na Wiśle,
– 5 na Warcie,
– 2 na Bugu,
– 4 na Odrze,
– po 1 przeprawie na Narwi, Sanie, Noteci, Pilicy i rzece Elbląg.
– Wskazane przez nas mosty są, zdaniem rządu, szczególnie ważne dla poprawy spójności sieci dróg samorządowych. Niemniej jednak decyzja o realizacji inwestycji zależy od samorządowców – wyjaśnił wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, który w resorcie pilotuje program mostowy.
Program potrwa do 2025 roku. Na chwilę obecną na jego realizację Rząd RP przeznaczył około 2,3 miliarda złotych.
Autor: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju