Prace przy budowie trzeciego toru są na finiszu. Wykonawca poszerzył nasyp kolejowy i zamontował konstrukcje, tzw. bramki, na których podwieszana będzie sieć trakcyjna. Układane są nowe tory i montowane urządzenia sterowania ruchem, odpowiedzialne za bezpieczeństwo. We wrześniu, po przejściu procedur odbiorowych, po nowym torze zaczną kursować pociągi. Wówczas wykonawca przystąpi do kolejnego etapu, czyli przebudowy tego toru po którym obecnie prowadzony jest ruch.
Największy zakres prac jest na przystanku Kraków Prokocim
Nowy rozkład jazdy – zmiany dla pasażerów
Wrześniowa korekta rozkładu dotyczy też Krakowskiego Węzła Kolejowego. Od 3 września wprowadzona zostanie pięciogodzinna przerwa (9:30 – 14:30) w ruchu pociągów, pomiędzy Podłężem a Krakowem Głównym. Będzie obowiązywać od poniedziałku do piątku. Dzięki niej wykonawca zintensyfikuje prace przy modernizacji krakowskiej linii średnicowej, a jednocześnie nie będzie zakłócał ruchu pociągów wówczas, gdy największa liczba pasażerów dojeżdża do stolicy Małopolski.
Istotną informacją jest przekierowanie pociągów z Krakowa Płaszowa na linię obwodową. Takie rozwiązanie wynika z rozpoczęcia przebudowy torów w rejonie płaszowskiej stacji i ograniczeń w obsłudze pociągów. Niektóre połączenia zostaną zastąpione autokarami lub zmienia trasę. Szczegółowo o zmianach w kursowaniu pociągów będą informować przewoźnicy.
Efekty modernizacji linii średnicowej
Dodatkowe dwa tory na Krakowskim Węźle Kolejowym pojawią się także w centrum miasta. Dzięki temu, pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Główny, obsługę pociągów zapewnią cztery tory – dwa dla podroży aglomeracyjnych dwa dla dalekobieżnych. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót szacowana jest na niemal 1 mld zł.