REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Urządzenia sterowania ruchem na linii Opole – Kędzierzyn-Koźle

Za 62 mln zł PLK zamontuje na odcinku linii kolejowej E30 Opole – Kędzierzyn-Koźle nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja PLK współfinansowana jest ze środków unijnych CEF.

Modernizowana obecnie linia kolejowa z Opola do Kędzierzyna Koźle pozwoli na jazdę pociągów z prędkością do 160 km/godz. Czas podróży między Opolem a Kędzierzynem najszybszymi składami skróci się z 50 min do ok. 25 min. Bezpieczne i sprawne przejazdy zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem. Zgodnie z podpisaną pod koniec listopada umową o wartości prawie 62 mln zł, w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie”, projekt i roboty wykonają Krakowskie Zakładami Automatyki S.A.

Zadanie obejmuje pięć stacji: Opole Groszowice, Przywory Opolskie, Górażdże, Gogolin, Zdzieszowice i posterunki ruchu Jasiona, Raszowa, Kłodnica. Będą na nich zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania. Inwestycja zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa i sprawności w ruchu kolejowym.

Nowoczesne rozjazdy, elementy linii kolejowej umożliwiające pociągom zmianę toru, pozwolą na szybszą i bezpieczniejszą jazdę przez stacje. Na 27 przejazdach kolejowo-drogowych wzrośnie bezpieczeństwo m.in. dzięki montażowi monitoringu. Dodatkowe kamery na 6 posterunkach ruchu pozwolą dyżurnym ruchu na śledzenie pociągów i nadzór nad bezpiecznym i płynnym ruchem.

Wartość umowy „Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych na adaptację urządzeń stacyjnych na odc. Kędzierzyn-Koźle – Opole Groszowice” wynosi 61 766 000 zł netto. Realizacja zadania przewidziana jest do kwietnia 2022 roku.

Inwestycja jest współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej funduszu CEF 2014-2020 (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”).

Modernizacja linii, która poprzedza montaż urządzeń, na odcinku Opole – Kędzierzyn-Koźle rozpoczęła się we wrześniu na odcinku Raszowa – Gogolin. Realizacja poprawi komfort pasażerów na stacjach i przystankach: Kędzierzyn-Koźle, Raszowa, Zdzieszowice, Jasiona, Gogolin, Górażdże, Przywory Opolskie, Opole Grotowice, Opole Groszowice. Perony będą wyższe i wyposażone w nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Zwiększy się zakres informacji i poprawi oznakowanie. Obiekty, dzięki pochylniom, windom, odpowiedniej nawierzchni, będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Dla pasażerów planowane są nowe przejścia na perony w Gogolinie (przejście podziemne) i w Opolu Grotowicach (kładka dla pieszych). Przebudową objęte będą m.in. przejścia pod torami w Kędzierzynie Koźlu i Zdzieszowicach oraz kładka dla pieszych na stacji Opole Groszowice.

Przebudowa obejmie ok. 44 km linii. Wymienionych zostanie przeszło 80 rozjazdów. Zaplanowana jest kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej. Odpowiednią moc, dla szybszych i cięższych pociągów, zapewnią dwie zmodernizowane podstacje trakcyjne.

Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa 25 przejazdów. Odnowionych zostanie 49 obiektów inżynieryjnych w tym 4 wiadukty i 8 mostów. Wartość umowy 412 mln zł (netto). Dofinansowanie ze środków unijnych CEF przeszło 260 mln zł. Realizacja w formule „projektuj i buduj”.

Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA