Nowy most ma konstrukcję łukową, bez podpór w nurcie rzeki, obustronne chodniki, długość ok. 58 metrów i szerokość 18 metrów. Zmieni się też otoczenie, po przebudowie dojazdów po obydwu stronach obiektu. Przebudowane zostały już kolidujące z inwestycją sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej czyli: urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne. Mury oporowe na dojazdach od strony Krakowa zabezpieczą korpus drogi. Powstaje system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa oraz urządzenia podczyszczające. Wykonane zostanie nowe oświetlenie drogowe, a nowy most zostanie zabezpieczony przed korozją.
Stary most z 1930 r. w Białym Dunajcu nie nadawał się do remontu ze względu na zły stan techniczny. Procedury związane z projektowaniem nowego mostu i uzyskiwaniem decyzji koniecznych do wybudowania takiej przeprawy przez rzekę Biały Dunajec, w miejscowości o tej samej nazwie, rozpoczęły się w 2008 r. Na każdym etapie procedur były protesty kierowane do różnych instytucji przez jedną rodzinę i Stowarzyszenie Obrony Podhala.
26 czerwca 2013 r. został wprowadzony ruch wahadłowy na moście w Białym Dunajcu, na drodze krajowej nr 47, popularnie nazywanej „ Zakopianką”. Wprowadzenie ruchu wahadłowego spowodowane było bardzo złym stanem technicznym mostu i zaleceniami opinii eksperckiej. Stan techniczny mostu był cały czas monitorowany. Dokonywano doraźnych zabezpieczeń obiektu, by mógł odbywać się po nim ruch pojazdów.
W listopadzie 2015 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA O/Kraków i właścicielami działek, w myśl którego nieodpłatnie udostępnią działki na dojazd do mostu tymczasowego, na czas budowy nowego obiektu. Właściciele udostępniający działki zobowiązali się w porozumieniu także do tego, że nie będą podejmowali działań prawnych mogących przedłużać procedury administracyjne.
13 kwietnia 2016 r. została podpisana umowa pomiędzy GDDKiA Oddział w Krakowie a Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym „IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa, na zaprojektowanie i budowę nowego mostu.
16 listopada 2016 r. dwie siostry z protestującej przeciwko inwestycji rodziny podpisały porozumienie z GDDKiA Oddziałem w Krakowie, w którym zobowiązały się cofnąć skargę kasacyjną i nie podejmować jakichkolwiek działań prawnych mogących przedłużać postępowania administracyjne, ani innych przeszkód w realizacji inwestycji. Oddział GDDKiA w Krakowie zobowiązał się do budowy nowego mostu w starym śladzie. Rozpoczął się proces projektowania i uzyskiwania wszystkich przewidzianych prawem dokumentów.
W marcu 2018 r. rozpoczęła się budowa mostu tymczasowego, na który przełożono ruch, rozebrano stary most i przystąpiono do budowy nowego.
21 grudnia 2018 r. nowy most przeszedł pomyślnie próby obciążenia.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Kraków