Płynność ruchu i bezpieczeństwo mieszkańców
Umowa z wykonawcą, firmą Budimex, została podpisana dokładnie miesiąc temu, 21 lipca. Obwodnica Zabierzowa będzie miała długość 10,3 km i zostanie poprowadzona po północnej stronie miejscowości. Nowy przebieg DK79 przejmie ruch tranzytowy, co poprawi płynność ruchu lokalnego. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 przez tę miejscowość przejeżdża codziennie ponad 21 tysięcy pojazdów, z czego prawie 2,5 tysiąca to ciężarówki. Inwestycja wpłynie też pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców.
Przebieg trasy
Nowa trasa rozpocznie się przy węźle Modlniczka na S52. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. W okolicy ul. Kasztanowej będzie miał początek tunel o długości 300 metrów, który zostanie poprowadzony pod ul. Krakowską. Nad tunelem powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych. Obwodnica wychodząc z tunelu odbije na północ od dzisiejszej DK79. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Pagenów i z ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
W zachodniej części obwodnica będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod obiektem pozostawimy rezerwę na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, z którego zostanie rozprowadzony ruch na obecną DK79. Obok ronda powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.
Na budowanej obwodnicy powstaną poza tunelem także cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna i telekomunikacyjna oraz sieci wodno-kanalizacyjna i gazowa. Wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.
Kalendarium
2 września 2009 r. – podpisanie umowy na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
28 października 2016 r. – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
29 grudnia 2017 r. – podpisanie umowy na Koncepcję programową
15 listopada 2019 r. – podpisanie umowy z wykonawcą kompleksowej dokumentacji projektowej z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
1 lipca 2021 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
1 sierpnia 2022 r. – wydanie decyzji ZRID
28 października 2022 r. – wybór najkorzystniejszej oferty na budowę obwodnicy
7 listopada 2022 r. – odwołanie się wykonawcy od wyboru najkorzystniejszej oferty
28 listopada 2022 r. – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej uwzględniający odwołanie
9 stycznia 2023 r. – ponowny wybór najkorzystniejszej oferty
19 stycznia 2023 r. – drugie odwołanie się wykonawcy od ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty