To bardzo ważny odcinek nowej drogi ekspresowej, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju. Koszt opracowania to nieco ponad 32 mln zł.
Odwołania wydłużyły przetarg
14 kwietnia GDDKiA poznała oferty firm projektowych zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji dla łącznika. 29 czerwca po raz pierwszy drogowcy wskazali najkorzystniejszą ofertę, lecz w wyniku odwołania musieli ponowić wybór. Tym razem także wpłynęło odwołanie, w którym podważano doświadczenie jednego z projektantów. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnienie wyboru, odrzucenie jednego z wykonawców i przeprowadzenie ponownej oceny i wyboru oferty. Aktualnie oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania. Jeśli tego nie uczynią, GDDKiA będzie mogła podpisać umowę.
Najistotniejsze zmiany w skali kraju
Nowa droga przede wszystkim będzie miała wpływ na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź – Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim.
Szybciej i sprawniej na południe i południowy wschód
To nie koniec korzyści, jakie przyniesie budowa tego 60 kilometrowego łącznika. Dalsza część nowej trasy do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74 bardzo ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Jakie usprawnienia wprowadzi nowa trasa
Łącznik między węzłami Łódź Południe i Kozenin, to niemal 60 km, dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Wyposażona będzie ona w niezbędne urządzenia, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.
Nowa droga, której przebieg opracuje Transprojekt Gdański, stworzy wygodne i sprawne połączenie między Tomaszowem Mazowieckim i sąsiednimi miejscowości a Łodzią. Jednocześnie skróci czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem. Dodatkowo trasa skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Przyszła droga będzie miała kluczowe znaczenie nie tylko w komunikacji lokalnej, ale także dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów.