Dworzec kolejowy w Wejherowie znajduje się przy czynnej linii kolejowej nr 1202 Gdańsk Główny – Stargard. Przebudowa obejmie historyczny, bo datowany na lata 1867-1870 oraz rozbudowany ok. 1905 r., dworzec oraz jego najbliższe otoczenie. Poprzez renowację elewacji wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi poprawi się estetyka dworca. Odrestaurowaną elewację podkreśli także nowa nocna iluminacja budynku.
Całkowicie zmieni się przestrzeń wewnątrz budynku, która zostanie poddana kompleksowej przebudowie i dostosowana do współczesnych standardów obsługi podróżnych. W zachodniej, parterowej części budynku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych, w skład której wejdą hol wraz z pomieszczeniami kas biletowych dla przewoźników kolejowych i autobusowych. W budynku dworca znajdą się dwie toalety. Obie będą w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Toalety będą dodatkowo wyposażone w przewijak dla niemowląt. W wyższych kondygnacjach budynku planowana jest biblioteka, a na parterze części wschodniej, niewielki lokal na wynajem.
– W województwie pomorskim w ramach aktualnie realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych ujętych jest aż 21 dworców. Część z nich została już udostępniona podróżnym, w tym m.in. nowoczesny, wybudowany od podstaw dworzec w Pruszczu Gdańskim, który powstał według autorskiej koncepcji PKP S.A. Kolejne dworce zostaną oddane do użytku pasażerów jeszcze w tym roku. Swój blask po rozpoczynającej się właśnie przebudowie odzyska również historyczny dworzec w Wejherowie. Stanie się on także obiektem komfortowym i nowoczesnym, przyjaznym dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dzięki inwestycji dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne oraz wprowadzonych zostanie szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Rozpoczynająca się modernizacja obiektu stawia również na ekologię i poprawę bezpieczeństwa na dworcu oraz w jego najbliższym otoczeniu. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.
Metamorfozę przejdzie także najbliższe otoczenie dworca. Przewidziano rozbiórkę parterowej zachodniej dobudówki oraz czterech budynków usługowych. Po stronie zachodniej obiektu powstanie niewielki parking z kilkoma miejscami postojowymi, w tym dwoma dla osób o ograniczonej mobilności oraz dwoma do ładowania samochodów elektrycznych, a także wiata rowerowa i wiata śmietnikowa. Ponadto na nowo zostanie ułożona nawierzchnia, a także uporządkowane tereny zielone.
Na czas przebudowy dworca kolejowego w Wejherowie obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do kontenerowego dworca tymczasowego.
Koszt przebudowy dworca w Wejherowie, która jest dofinansowana z budżetu państwa, wyniesie ponad 18,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania PAS PROJEKT sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych będzie konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z Gdańska (lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdańsku. Wstępnie planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2025 roku.