Mniejsza maszyna TBM wykonała drugi tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Aglomeracja łódzka otworzy się na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Wartość inwestycji PLK to ponad 1,8 mld zł.
Maszyna TBM Faustyna wydrążyła drugi z 4 jednotorowych tuneli. Jednotorowe tunele łączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Tarcza wykonała tunel na odcinku od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ul. Skarpowej. Przygotowana nitka połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec. Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 451 tubingów tj. elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41 500 m3 gruntu.
W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie przeniesiona nad torami linii nr 15 (na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec) do komory startowej przy ul. Żniwnej. Rozpoczęcie drążenia trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny planowane jest na drugą połowę lutego 2024 r.
Duża tarcza TBM, po uprzednim wzmocnieniu gruntu, wykonała odcinek od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego. Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót.
Prace przy budowie podziemnych przystanków
Wykonawca realizuje prace przy budowie 3 podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych. Szykowana jest budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły około 90 mln zł na waloryzacje i wypłatę uzasadnionych kosztów ogólnych związanych z inwestycją dla zapewnienia sprawnej budowy podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Zabezpieczone zostały środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami.
Tunel łączy Polskę
Tunel średnicowy to projekt POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” – kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Spółka PLK złożyła wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia drążenia podziemnego tunelu zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.
Priorytetem PLK S.A. pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.
Fot: PKP Polskie Linie Kolejowe SA