Metro Warszawskie Sp. z o.o. (pełniące rolę Inwestora Zastępczego) zgodnie z dyspozycją art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych przekazało 19 marca do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu na prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie. Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2027 r.
– Chcemy precyzyjnie zaplanować przebieg linii M4, lokalizację stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy metrem i komunikacją naziemną. Czwarta linia metra będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta – połączy 9 dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto, w tym m.in. linie kolejowe i arterie drogowe, stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego – mówi Rafał Trzaskowski. – Planując kolejne linie metra w Warszawie myślimy o transporcie publicznym jako o siatce połączeń komunikacyjnych. Tylko w taki sposób komunikacja miejska w stolicy może funkcjonować jako system naczyń połączonych – dodaje prezydent Warszawy.
Opracowanie projektu koncepcyjnego (raport wstępny), ustalenie stref wpływu, dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska oraz projekt koncepcyjny (raport końcowy) – takie elementy zostały ujęte w ogłoszonym właśnie przetargu na wykonanie prac przedprojektowych dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Dokument będzie podstawą do przygotowania projektu budowlanego i przetargu na budowę.
Najdłuższa linia w stolicy
Według przyjętych założeń linia będzie dłuższa od dotychczasowych M1 i M2 – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje – w tym dwie wspólne z M2 i M3. Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka ma powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
Zadaniem wybranego w postępowaniu projektanta będzie wykonanie m.in.: opracowania stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej; projektu koncepcyjnego – raportu wstępnego i końcowego.
Realizując zamówienie firma projektowa dokona analizy trasy IV linii metra, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód.
Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytanie, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszający się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych. Ważne będzie również wykorzystanie rozwiązań proekologicznych – m.in. związanych z zaopatrywaniem w energię i ciepło oraz wykorzystanie wód opadowych.
Jaki kolejny krok?
Wykonawca na wykonanie całości prac będzie mieć 38 miesięcy. Zamawiający dokona wyboru oferty najkorzystniejszej – po rekomendacji komisji przetargowej składającej się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic.
Oferty oceniane będą według kryterium cenowego (60 proc.) oraz kryteriów pozacenowych dot. dysponowania przez wykonawców osobami legitymującymi się dodatkowym doświadczeniem (ponad doświadczenie wymagane na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu).
Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju (wykończenia) hal peronowych i hal odpraw, szczegółowej formy i kształtu pawilonów wyjściowych stacji metra oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Takie elementy będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez m.st. Warszawa, które planowane jest w trakcie trwających prac przedprojektowych.