REKLAMA
Budownictwo Inż. Bezwykopowa Kolej Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Tarcza Katarzyna wznawia drążenie tunelu w Łodzi

Budowany w Łodzi podziemny tunel połączy dwie części miasta, stając się niezwykle ważnym elementem systemu transportowego aglomeracji łódzkiej i całego systemu kolejowego w kraju. Rozpoczyna się kolejny etap budowy tej ważnej inwestycji – maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) Katarzyna wznawia drążenie tunelu głównego pod centrum Łodzi. 21 czerwca 2024 r. budowę wizytował minister infrastruktury.

Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/

– Budowa tunelu pod centrum Łodzi to najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce, która zasypie lukę komunikacyjną, funkcjonującą od XIX wieku. Dzisiaj rusza jej kolejny etap, a więc wznowienie drążenia większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem. Odkąd zapewniliśmy stabilne finansowanie projektu oraz określiliśmy jego harmonogram, pracę nad budową tunelu, a właściwie pięciu tunelów pod Łodzią nabrały wreszcie tempa. Możemy mówić o zaawansowaniu projektu na poziomie 67% – powiedział na miejscu budowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dotychczas tarcza TBM Katarzyna (większa z dwóch maszyn drążących) wydrążyła ok. 1 km dwutorowego tunelu, którego długość to 2,3 km. Mniejsza tarcza TBM Faustyna wybudowała już ponad dwa i pół z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym do Łodzi Fabrycznej. Trwa drążenie trzeciego tunelu o długości ok. 748 m, z czego tarcza Faustyna wykonała prawie 700 m.

Prowadzone są jednocześnie prace na budowie podziemnych przystanków. Stan zaawansowania budowy przystanku Polesie wynosi 62%, Koziny – 59%, a Śródmieście – 54%.

Przerwa w drążeniu tunelu przez TBM Katarzyna była spowodowana koniecznością opracowania, wdrożenia i sfinansowania planu wzmocnienia gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. Kluczowym elementem wzmocnienia jest budowa tzw. szachtów. Łącznie na odcinku Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna powstanie ich 15.

Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to kontynuacja dużego projektu, w ramach którego wybudowano Dworzec Fabryczny oraz zmodernizowano odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Widzew.

Tzw. łódzkie metro zakłada budowę 3 nowych podziemnych przystanków (Śródmieście, Polesie, Koziny), dzięki czemu zwiększy się dostęp do szybkiego i wygodnego transportu kolejowego. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania przez miasto. Przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską (tramwajową i autobusową) i ułatwią poruszanie się po mieście.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA