Porty w Szczecinie i Świnoujściu stanowią jeden z większych zespołów portowych w rejonie Morza Bałtyckiego. Są zapleczem gospodarki morskiej dla obszaru zachodniej i południowo-zachodniej Polski. Stanowią kluczowy element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Adriatyckim. Dodatkowo port w Świnoujściu stanowi początek ważnych połączeń promowych do portów regionu Morza Bałtyckiego. Terminal promowy przystosowany jest do obsługi pasażerów oraz samochodów osobowych, naczep ciężarowych i wagonów kolejowych. Ponadto w porcie w Świnoujściu zlokalizowana jest nowoczesna baza do obsługi przeładunków węgla i rudy żelaza, chłodnia do towarów głęboko mrożonych oraz Wolny Obszar Celny. Za rozwój infrastruktury portowej oraz pozyskiwanie nowych terenów na potrzeby rozwoju portów odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Funkcje eksploatacyjne w portach, związane z wykorzystaniem usług portowych, oferują spółki niezależne. Jedną z nich jest Euro Terminal Real Estate Sp. z o.o. Wychodząc naprzeciw zwiększonemu zapotrzebowaniu na przeładunki intermodalne w porcie, w 2022 r. dla tej właśnie spółki firma Aarsleff zbudowała, na podstawie własnego projektu wykonawczego, stanowisko do przeładunków statków ro-ro cargo w Basenie Atlantyckim przy nabrzeżu Rozładunkowym i nabrzeżu Top na terenie Euro Terminalu Real Estate w Porcie Świnoujście.
Głównym przedmiotem inwestycji była budowa stanowiska do przyjmowania i obsługi statków typu ro-ro o maksymalnej długości 218 m, szerokości 32 m i zanurzeniu 8,5 m. Na stanowisku mają być przeładowywane głównie samochody ciężarowe i naczepy drogowe oraz ładunki cargo na paletach. Jak wskazano na rycinie 1, inwestycja od strony północnej i wschodniej graniczyła z istniejącym nabrzeżem Rozładunkowym oraz nabrzeżem Top, natomiast od strony zachodniej i południowej z wodami Basenu Atlantyckiego. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdowały się dwa budynki chłodni oraz magazyn cargo. Dodatkowo pomiędzy budynkami chłodni i nabrzeżem Rozładunkowym zlokalizowana była czynna linia kolejowa, dostarczająca ładunki do magazynów, na place składowe oraz załadunki na statki cumujące przy nabrzeżu. Stała rampa w narożniku Basenu Atlantyckiego objęła 40 m.b. nabrzeża Rozładunkowego oraz 30 m.b. nabrzeża Top.

Przed rozpoczęciem prac związanych z inwestycją nabrzeże Rozładunkowe było konstrukcją płytową typu ciężkiego, wykorzystywaną do przeładunków ładunków cargo różnego typu na paletach, konstrukcji różnego typu, kontenerów, śmigieł itp. Przeładunki wykonywano przy użyciu żurawi samojezdnych o nośności 180 t i 280 t. Głębokość techniczna nabrzeża to -9,5 m. Dopuszczalne obciążenie dla ściany nabrzeża wynosi 20 kPa oraz 500 kN na pachoł cumowniczy.
Nabrzeże Top o konstrukcji płytowej typu ciężkiego wykorzystywano jako nabrzeże postojowe dla różnego rodzaju sprzętu pływającego i mniejszych jednostek, na potrzeby związane z produkcją konstrukcji żelbetowych i stalowych istniejącego Zakładu Konstrukcji Off-shore. Głębokość techniczna nabrzeża to -7,0 m. Dopuszczalne obciążenie dla ściany nabrzeża jest równe 10 kPa oraz 500 kN na pachoł cumowniczy.
W związku z głównym przedmiotem inwestycji, czyli budową stanowiska do przyjmowania i obsługi statków typu ro-ro, przewidziano takie przedsięwzięcia, jak:
- przebudowę, tj. poszerzenie istniejącej konstrukcji nabrzeża Rozładunkowego, stanowiącą nową linię cumowniczą stanowiska ro-ro;
- budowę nowej rampy stałej o konstrukcji żelbetowej i szerokości konstrukcyjnej 40 m;
- prace rozbiórkowe dotyczące częściowej rozbiórki nadbudowy żelbetowej nabrzeża Top oraz częściowej rozbiórki oczepu żelbetowego nabrzeża Rozładunkowego w miejscu budowanej nowej rampy stałej;
- montaż wyposażenia stanowiska promowego oraz wykonanie nowej nawierzchni.
Główne przedsięwzięcia inwestycji pokazano na planie sytuacyjnym na rycinie 2.

Przebudowa istniejącej konstrukcji nabrzeża Rozładunkowego
W celu umożliwienia podchodzenia i cumowania planowanych jednostek ro-ro o długości do 218 m, szerokości 32 m i zanurzeniu 8,5 m konieczna była przebudowa istniejącego nabrzeża Rozładunkowego. Rozbudowa ta polegała na odsunięciu linii cumowniczej o 2 m w kierunku wód Basenu Atlantyckiego. Na wysokości ośmiu sekcji (nr 21–28) o łącznej długości 144 m wybudowano nową, żelbetową ścianę nabrzeża, opartą na ścianie z grodzic stalowych typu AZ28-700 i AZ 27-800 o długości 18 m. Dla zapewnienia stateczności konstrukcji grodzice zakotwiono za pomocą ściągów prętowych do istniejącej konstrukcji nabrzeża. Dodatkowo przy elementach wyposażenia nabrzeża – pachołach i odbojnicach – pogrążono 19-metrowe rury stalowe o średnicy 813–1016 mm. Charakterystyczne przekroje przebudowywanych sekcji nabrzeża pokazano na rycinie 3.

Budowa nowej rampy stałej
Rampa stała została wykonana jako płyta żelbetowa o grubości 60 cm, oparta na fundamencie z grodzic stalowych typu AZ28-700 o długości 19,0 m i żelbetowych palach prefabrykowanych o przekroju 40 x 40 cm i długości 18 m. W pierwszym etapie przeprowadzono prace kafarowe z jednostek pływających: wbicie pali prefabrykowanych oraz pogrążenie ścianki z grodzic stalowych. Kolejno wykonano oczepy żelbetowe zwieńczające żelbetowe pale prefabrykowane oraz połączenie oczepu i ścianki z grodzic systemowymi ściągami prętowymi. Następnie przystąpiono do stopniowego wykonywania zasypu obszaru wydzielonego ścianką z grodzic stalowych. Zasadnicza konstrukcja rampy ro-ro została zrealizowana na warstwie chudego betonu, ułożonego na wykonanym uprzednio zasypie. Przed położeniem płyty żelbetowej rampy wykonano trzy próbne obciążenia dynamiczne pali, których wyniki potwierdziły założenia projektowe. Płytę rampy wykonano w konstrukcji żelbetowej żebrowej. Nachylenie płyty rampy stałej zostało dopasowane do zmiennego zanurzenia statku oraz poziomu wody w basenie (od +2,5 m do +1,5 m). Dojazd do rampy odbywa się z istniejącego układu drogowego na terenie Euro Terminalu. Budowana rampa wymagała częściowej rozbiórki konstrukcji nadbudowy nabrzeża Top. Nad pozostałą konstrukcją wykonany został pomost, stanowiący element rampy o stałej rzędnej +2,5 m. Rzut oraz typowy przekrój przez rampę stałą pokazano na rycinie 4.

W 2022 r. firma Aarsleff rozpoczęła prace na placu budowy. Roboty przebiegły zgodnie z ustalonym z inwestorem harmonogramem. Poniżej pokazano zdjęcia z realizacji robót – wbijania pali prefabrykowanych oraz pogrążania grodzic stalowych (ryc. 5).

W 2023 r. inwestycja została zakończona. Po wykonanej przez firmę Aarsleff przebudowie nabrzeża Rozładunkowego oraz budowie nowej rampy stałej w narożniku Basenu Atlantyckiego stanowisko do przyjmowania statków typu ro-ro osiągnęło parametry:
- długość cumowanych jednostek ro-ro 218 m
- głębokość techniczna nabrzeża -9,5 m
- głębokość obliczeniowa nabrzeża -9,5 m
- nośność nabrzeża 20 kPa
- szerokość całkowita rampy 40 m
- szerokość użytkowa rampy 36 m
- długość rampy 57 m
- nośność rampy do 2000 kN (nacisk na oś 38,10 t)
- polery nabrzeża i rampy 1000 kN
- polery sztormowe 1000 kN.
Cieszymy się, że pracownicy Aarsleff mogli podzielić się swoim doświadczeniem hydrotechnicznym przy realizacji tej inwestycji i swoją pracą przyczynili się do zwiększenia przepustowości i efektywności świnoujskiego portu. Jesteśmy przekonani, że modernizacje i rozbudowy istniejących oraz budowy nowych portów spowodują gospodarcze wzmocnienie kraju oraz wzrost pozycji polskiego transportu morskiego na tle międzynarodowym.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan