REKLAMA
Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Katastrofa mostu Caroli w Dreźnie

W nocy z 10 na 11 września 2024 roku doszło do katastrofy mostu Caroli (Carola-Brücke) w Dreźnie. Fragment konstrukcji runął do rzeki Łaby, odcinając miasto od jednej z kluczowych przepraw komunikacyjnych. Choć nikt nie ucierpiał, konsekwencje dla infrastruktury i logistyki miasta są ogromne. Co mogło doprowadzić do tej tragedii?

Most Caroli w Dreźnie, fot. SG-IMBTUDD / www.commons.wikimedia.org

O moście Caroli

Most Caroli to jedna z najważniejszych przepraw w Dreźnie, łącząca zabytkową Starówkę z nowoczesnymi dzielnicami. Zbudowany w latach 70. XX wieku, pełni funkcję nie tylko komunikacyjną, ale także techniczną. Składa się z trzech części (A, B, C) i poza pasami dla samochodów, rowerzystów i pieszych, przebiega po nim również linia tramwajowa oraz sieć ciepłownicza. Długość obiektu to 375 m, a szerokość 32 m.

Prace remontowe

Od 2019 roku most był objęty pracami remontowymi, które miały poprawić jego stan techniczny. W tym czasie dodano m.in. pas dla rowerzystów, a na 2025 rok planowano kolejne modernizacje, które miały dodatkowo wzmocnić całą konstrukcję.

Możliwa korozja

Jednym z głównych podejrzeń dotyczących przyczyn katastrofy jest korozja wewnętrzna konstrukcji. Według Holgera Kalbe, przedstawiciela drezdeńskiego Urzędu Dróg i Inżynierii Lądowej, prawdopodobnie doszło do przedostania się chlorków do betonowych elementów mostu, co mogło spowodować zniszczenie zbrojenia i osłabienie nośności całej przeprawy. Korozja ta mogła mieć swoje początki jeszcze w czasach NRD, kiedy to stosowano mniej trwałe technologie budowlane. Istniej również prawdopodobieństwo, że prowadzone prace remontowe mogły przyczynić się do pogorszenia stabilności mostu.

Skutki techniczne i logistyczne

Katastrofa mostu ma poważne konsekwencje dla infrastruktury miejskiej Drezna. Most Caroli nie tylko łączył dwie kluczowe części miasta, ale również stanowił element sieci ciepłowniczej. Zawaleniu uległa nitka C, czyli część przeprawy wykorzystywana przez tramwaje, co doprowadziło do zatrzymania ruchu miejskiego w tej części miasta. Uszkodzeniu uległy również rury ciepłownicze, co spowodowało przerwanie dostaw ciepła do wielu budynków w Dreźnie.

Dodatkowo, odcinek mostu blokuje teraz koryto Łaby, utrudniając żeglugę. Ekipy ratunkowe pracują nad zabezpieczeniem fragmentów konstrukcji, by zapobiec dalszym uszkodzeniom.

Kolejne kroki: Analiza i odbudowa

Obecnie trwają intensywne prace nad zabezpieczeniem pozostałych części mostu oraz badanie przyczyn katastrofy. Eksperci będą analizować stan techniczny konstrukcji, aby zidentyfikować główne powody zawalenia się mostu. Niezależnie od wyników tej analizy, prawdopodobne jest, że most Caroli będzie musiał zostać całkowicie odbudowany lub znacząco wzmocniony.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA