REKLAMA
Budownictwo Drogi Energetyka Hydrotechnika Kolej Mosty Wod-Kan Wiadomości
3 Minuty czytania

20 września 2024 r. – Drugi dzień fali wezbraniowej we Wrocławiu

20 września we Wrocławiu odbyło się spotkanie, na którym minister infrastruktury przedstawił informacje na temat drożności sieci transportowej oraz stanu infrastruktury przeciwpowodziowej.

Obraz autorstwa Freepik

Sytuacja na drogach

Jak przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak wszystkie autostrady i drogi ekspresowe pozostają w pełni przejezdne. Jednak wciąż zablokowane są cztery odcinki dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz jeden most.

Utrudnienia na mostach w Brzegu (DK39) i Mochowie (DK40) w województwie opolskim zostały zlikwidowane. Ruch wahadłowy na tych odcinkach został zakończony, a pełna przejezdność przywrócona. Na wniosek Burmistrza Krosna Odrzańskiego wprowadzono zakaz ruchu dla pojazdów ciężarowych na moście w Krośnie Odrzańskim w ciągu DK29 (woj. lubuskie).

Ze względu na wysoki poziom wody w Warcie zablokowane są drogi serwisowe wzdłuż autostrady A1 w pobliżu miejscowości Stobiecko Szlacheckie (woj. łódzkie), jednak ruch po autostradzie odbywa się bez zakłóceń.

Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany.

W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:

  • DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
  • DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
  • DK46 w Malerzowicach Wielkich, gdzie most został zamknięty z powodu wysokiego stanu wód,
  • DK94 w pobliżu Skorogoszczy.

W województwie lubuskim ruch jest wstrzymany na:

  • DK12 w miejscowości Szprotawa.

Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, lecz odbywa się wahadłowo. Z kolei na drodze krajowej nr 27 w Nowogrodzie Bobrzańskim (woj. lubuskie) wprowadzony został ruch wahadłowy z powodu osunięcia nasypu.

Sytuacja na kolei

19 września 2024 r. udało się przywrócić przejezdność na odcinkach prowadzących do stacji Głuchołazy oraz Kłodzko Główne z kierunku Kamieńca Ząbkowickiego i Wałbrzycha. Obecnie przerwa w ruchu spowodowana powodzią dotyczy już tylko dwóch odcinków: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz linii Nysa – Prudnik. Na tych trasach prowadzone są prace naprawcze, by jak najszybciej przywrócić ruch.

Zespoły PLK intensywnie pracują na najbardziej uszkodzonych odcinkach linii kolejowych w województwach opolskim i dolnośląskim. Szczególną uwagę poświęcono ochronie trzech kluczowych mostów kolejowych: nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim, nad Odrą i nad Kanałem Ulgi w Opolu. Dzięki temu kluczowa magistrala Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Rzeszów pozostaje przejezdna. Pracownicy PLK na bieżąco usuwają z okolic filarów konary oraz inne przedmioty, które mogłyby uszkodzić konstrukcje mostów lub doprowadzić do spiętrzenia wód i zalania torów.

Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na dwóch odcinkach linii lokalnych: Nysa – Prudnik oraz Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto. Nieprzejezdne pozostają także przejścia graniczne z Czechami: Chałupki – Bohumin, Głuchołazy oraz Cieszyn. Częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu granicznym Zebrzydowice – Petrovice.

Przywrócono do użytkowania dworzec kolejowy Prudnik. Dworce w Kłodzku Głównym oraz Głuchołazach wciąż pozostają niedostępne dla podróżnych.

Sytuacja hydrologiczna i stan infrastruktury przeciwpowodziowej

Jak przekazał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy stany alarmowe zostały przekroczone na 39 stacjach hydrologicznych, z czego większość dotyczyła dorzecza Odry.

Z informacji prezes Wód Polskich wynika, że większość zbiorników przeciwpowodziowych funkcjonuje normalnie. Lokalnie występują przesiąki wałów przeciwpowodziowych, na które służby Wód Polskich reagują na bieżąco.

Zbiornik Racibórz Dolny został zapełniony w około 57 proc., co odpowiada ok. 105,98 mln m3 wody. Zrzut wody ze zbiornika wynosi około 467 m3/s.

Pracujący podczas wezbrania polder Buków jest stopniowo opróżniany. Obecnie polder jest zapełniony w ok. 35 proc., co odpowiada około 20,2 mln m³ wody.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA