Sytuacja na drogach
Jak przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak wszystkie autostrady i drogi ekspresowe pozostają w pełni przejezdne. Jednak wciąż zablokowane są cztery odcinki dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz jeden most.
Utrudnienia na mostach w Brzegu (DK39) i Mochowie (DK40) w województwie opolskim zostały zlikwidowane. Ruch wahadłowy na tych odcinkach został zakończony, a pełna przejezdność przywrócona. Na wniosek Burmistrza Krosna Odrzańskiego wprowadzono zakaz ruchu dla pojazdów ciężarowych na moście w Krośnie Odrzańskim w ciągu DK29 (woj. lubuskie).
Ze względu na wysoki poziom wody w Warcie zablokowane są drogi serwisowe wzdłuż autostrady A1 w pobliżu miejscowości Stobiecko Szlacheckie (woj. łódzkie), jednak ruch po autostradzie odbywa się bez zakłóceń.
Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany.
W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:
- DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
- DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
- DK46 w Malerzowicach Wielkich, gdzie most został zamknięty z powodu wysokiego stanu wód,
- DK94 w pobliżu Skorogoszczy.
W województwie lubuskim ruch jest wstrzymany na:
- DK12 w miejscowości Szprotawa.
Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, lecz odbywa się wahadłowo. Z kolei na drodze krajowej nr 27 w Nowogrodzie Bobrzańskim (woj. lubuskie) wprowadzony został ruch wahadłowy z powodu osunięcia nasypu.
Sytuacja na kolei
19 września 2024 r. udało się przywrócić przejezdność na odcinkach prowadzących do stacji Głuchołazy oraz Kłodzko Główne z kierunku Kamieńca Ząbkowickiego i Wałbrzycha. Obecnie przerwa w ruchu spowodowana powodzią dotyczy już tylko dwóch odcinków: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz linii Nysa – Prudnik. Na tych trasach prowadzone są prace naprawcze, by jak najszybciej przywrócić ruch.
Zespoły PLK intensywnie pracują na najbardziej uszkodzonych odcinkach linii kolejowych w województwach opolskim i dolnośląskim. Szczególną uwagę poświęcono ochronie trzech kluczowych mostów kolejowych: nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim, nad Odrą i nad Kanałem Ulgi w Opolu. Dzięki temu kluczowa magistrala Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Rzeszów pozostaje przejezdna. Pracownicy PLK na bieżąco usuwają z okolic filarów konary oraz inne przedmioty, które mogłyby uszkodzić konstrukcje mostów lub doprowadzić do spiętrzenia wód i zalania torów.
Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na dwóch odcinkach linii lokalnych: Nysa – Prudnik oraz Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto. Nieprzejezdne pozostają także przejścia graniczne z Czechami: Chałupki – Bohumin, Głuchołazy oraz Cieszyn. Częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu granicznym Zebrzydowice – Petrovice.
Przywrócono do użytkowania dworzec kolejowy Prudnik. Dworce w Kłodzku Głównym oraz Głuchołazach wciąż pozostają niedostępne dla podróżnych.
Sytuacja hydrologiczna i stan infrastruktury przeciwpowodziowej
Jak przekazał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy stany alarmowe zostały przekroczone na 39 stacjach hydrologicznych, z czego większość dotyczyła dorzecza Odry.
Z informacji prezes Wód Polskich wynika, że większość zbiorników przeciwpowodziowych funkcjonuje normalnie. Lokalnie występują przesiąki wałów przeciwpowodziowych, na które służby Wód Polskich reagują na bieżąco.
Zbiornik Racibórz Dolny został zapełniony w około 57 proc., co odpowiada ok. 105,98 mln m3 wody. Zrzut wody ze zbiornika wynosi około 467 m3/s.
Pracujący podczas wezbrania polder Buków jest stopniowo opróżniany. Obecnie polder jest zapełniony w ok. 35 proc., co odpowiada około 20,2 mln m³ wody.