REKLAMA
Drogi Mosty Archiwum NBI Inwestycje
3 Minuty czytania

S7 Miechów – Szczepanowice już przejezdna

26 sierpnia 2024 r. został otwarty ponad pięciokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami. Połączył on już funkcjonujące odcinki (Moczydło – Miechów i Szczepanowice – Widoma), dzięki czemu na północ od Krakowa, dokładnie od Widomej, kierowcy mają do dyspozycji blisko 260 km drogi ekspresowej do Warszawy.

Spis treści

Wschodnia obwodnica Miechowa

Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice łączy się z północną obwodnicą Miechowa i pozwala ominąć go od wschodu. Na trasie powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Żeby przygotować tę drogę biegnącą przez urozmaicone tereny Wyżyny Miechowskiej, wykopano prawie 600 tys. m3 ziemi.
Trasa łączy dwa istniejące już odcinki: północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, udostępniony w październiku 2021 r.). Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. Stara siódemka to równocześnie dawny trakt krakowski, wytyczony w 1819 r. przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów.

Historia budowy

W styczniu 2015 r. GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową dla całej inwestycji związanej z budową S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa. Zadanie zostało podzielone na trzy odcinki: Moczydło – Szczepanowice (24 km), Szczepanowice – Widoma (13,1 km), Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). Granicami poszczególnych odcinków były węzły pozwalające na przejazd na dotychczasową DK7, co w razie przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków ułatwiałoby ruch tranzytowy.
Niestety decyzja środowiskowa spotkała się z licznymi protestami i odwołaniami. Dotyczyły one przede wszystkim odcinka Miechów – Szczepanowice, a konkretnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Rozpatrywanie odwołań dotyczących tylko tego krótkiego, kilkukilometrowego fragmentu trasy powodowało, że cała, prawie 60-kilometrowa inwestycja została wstrzymana. Dlatego inwestor zdecydował się wydzielić z niej fragment trasy Miechów – Szczepanowice, którego dotyczyło postępowanie odwoławcze. Tym samym pierwszy odcinek małopolskiej S7 na północ od Krakowa, Moczydło – Szczepanowice, został podzielony na dwie części: Moczydło – Miechów i Miechów – Szczepanowice.
Dzięki podjęciu tej decyzji inwestor mógł rozpocząć budowę S7 od granicy województw do węzła Miechów w lipcu 2020 r. Trasa wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co przełożyło się na czas trwania budowy. Realizacja kontraktu zajęła trzy lata.

Kalendarium

15 stycznia 2015 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło – Miechów – Szczepanowice, 
13 lipca 2015 r. – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała w II instancji decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło – Miechów – Szczepanowice,
17 października 2016 r. – uchylenie decyzji środowiskowej wydanej przez GDOŚ przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie,
12 maja 2017 r. – decyzja GDOŚ wyłączająca z decyzji środowiskowej oprotestowany odcinek Miechów – Szczepanowice,
29 czerwca 2017 r. – rozpoczęcie prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej dla odcinka Miechów – Szczepanowice, 
10 sierpnia 2017 r. – decyzja reformatoryjna GDOŚ dla odcinka Moczydło – Kraków, w tym odcinka Moczydło – Miechów,
12 listopada 2019 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Miechów – Szczepanowice,
8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę S7 Miechów – Szczepanowice,
26 kwietnia 2022 r. – oddalenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skarg na decyzję środowiskową dla odcinka Miechów – Szczepanowice,
15 września 2022 r. – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Miechów – Szczepanowice,
3 października 2022 r. – rozpoczęcie budowy,
26 sierpnia 2024 r. – otwarcie odcinka.

Jedna z najdłuższych w Polsce

Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć ok. 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej.
W budowie pozostają jeszcze odcinki w okolicy Warszawy (Płońsk – Kiełpin) i Krakowa (Widoma – Nowa Huta). Jak podaje GDDKiA, wkrótce dojdzie do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Kiełpin – Warszawa, a dla odcinka Kraków – Myślenice opracowywane są możliwe warianty przebiegu drogi.
Trasa połączy trzy główne ośrodki miejskie: Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Zapewni szybki przejazd do popularnych miejsc turystycznych – nadbałtyckich plaż, północnych pojezierzy i karpackich pasm górskich. Dzięki S7 przejazd z Krakowa do Gdańska zajmie niespełna sześć godzin.

Oprac. Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA, zdjęcia: GDDKiA, wykonawca oraz nbi med!a

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI