REKLAMA
Drogi Mosty Tunele Wydarzenia Archiwum NBI Technologie
4 Minuty czytania

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa – autostrada z betonu niskoemisyjnego

W wyjeździe studyjnym zorganizowanym 25 września 2024 r. przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, firmy Strabag i Cement Ożarów wzięli udział dziennikarze, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Wszyscy spotkali się na budowanej autostradzie A2, odcinek VI, Siedlce Południe – Malinowiec, o długości 18,7 km, gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, z którego powstała nawierzchnia betonowa.

Węzeł betoniarski przy A2, fot. K. Ciempka, SPC
Spis treści

Uczestnicy wyjazdu mogli zobaczyć, jak wygląda produkcja betonu w węźle zlokalizowanym w sąsiedztwie inwestycji, w jaki sposób wbudowywana jest mieszanka betonowa w nawierzchnię oraz po raz pierwszy przejechać wybudowanym fragmentem autostrady. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Strabag.

Zespół układający nawierzchnię w akcji, fot. K. Ciempka, SPC

Wykonawca stawia na nawierzchnie betonowe

Jak poinformował Tomasz Matuszewski, dyrektor techniczny Strabag, oddział nawierzchni betonowych STRABAG wywodzi się od firmy Heilit + Woerner. „Począwszy od 1996 r. zrealizowaliśmy w Polsce ponad 600 km dróg o nawierzchni betonowej. To ponad połowa wszystkich dróg szybkiego ruchu, autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową. W tym czasie wbudowaliśmy ponad 5 mln m3 mieszanki betonowej. Mimo iż jesteśmy producentem nawierzchni bitumicznych to stawiamy na nawierzchnie betonowe. Jest to bardzo dobra technologia, szczególnie do budowy dróg o dużym natężeniu ruchu. Nawierzchnie betonowe są trwałe i jasne, poprawiają komfort podróżowania wieczorem i w trudnych warunkach atmosferycznych” – mówił.

Węzeł betoniarski przy A2, fot. K. Ciempka, SPC

Jak podkreślił dyrektor Matuszewski, przetarg na VI odcinek A2 Siedlce Południe – Malinowiec w formule projektuj i buduj firma wygrała, zakładając budowę nawierzchni bitumicznej. Umowę na jego budowę podpisała z GDDKiA w kwietniu 2021 r.

„W trakcie projektowania we współpracy z firmą Cement Ożarów okazało się, że uzasadnione ekonomicznie i przyjazne środowisku będzie zastosowanie nawierzchni betonowej o obniżonej emisji CO2” – tłumaczył dyrektor Matuszewski.

Budowa nawierzchni, fot. K. Ciempka, SPC

Pionierzy nawierzchni niskoemisyjnych z betonu

Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów, przypomniał, że firma, którą kieruje, jest dostawcą cementu i spoiw hydraulicznych od prawie pół wieku. „W ostatnich dekadach zostały zrealizowane strategiczne inwestycje w naszej cementowni, m.in. największy piec do wypału klinkieru w Europie oraz linia do produkcji cementów żużlowych. Te inwestycje pozwoliły na zmianę naszego portfolio produktowego zgodnie z wymogami rynku i w celu obniżania emisji CO2. Na budowie tego odcinka A2 dostarczamy kompleksowo nasze produkty na każdy etap budowy: podbudowę, nawierzchnię, roboty geotechniczne. Jestem bardzo dumny, że Cement Ożarów jako dostawca cementu i STRABAG jako wykonawca staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad” – mówił prezes Adamek.

Jego zdaniem zastosowany cement żużlowy o nazwie Jasny jest innowacyjnym rozwiązaniem, które pozwala znacząco obniżyć ślad węglowy, a dzieje się tak dzięki zastąpieniu części klinkieru żużlem wielkopiecowym granulowanym, który jest produktem ubocznym w procesie produkcji stali.

A2 Siedlce Południe (dawniej Swoboda) – Malinowiec, fot. K. Ciempka, SPC

„To rozwiązanie doskonale wpisuje się w idee zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego. Zastosowanie zmielonego żużla w miejsce części klinkieru obniżyło o 30% ślad węglowy cementu, co przełożyło się na podobne obniżenie śladu węglowego mieszanki betonowej. Ten produkt to efekt dobrej współpracy międzywydziałowej w ramach Cementowni Ożarów: produkcja, kontrola jakości, dział logistyki i doradztwo techniczne. Chciałbym także podkreślić doskonałą współpracę między zespołami STRABAG i Cement Ożarów. To wszystko wymaga ogromnej dyscypliny, dobrego planowania, doskonałej synchronizacji i współpracy. Trzeba dwóch partnerów, którzy mają odwagę, kreatywność, są innowacyjni i otwarci w działaniu, by doprowadzić do takiego pionierskiego przedsięwzięcia” – dodał prezes Adamek.

Budujmy drogi ekologiczne, trwalsze i tańsze w utrzymaniu

Prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu, podkreślił znaczenie decyzji generalnego wykonawcy odcinka A2, firmy STRABAG, który zdecydował się na zmianę technologii z bitumicznej na betonową. „Macie najlepszy w Europie sprzęt do układania nawierzchni betonowych i wierzę, że wybudujecie drogę, której trwałość sięgnie 40–50 lat. Fakt, że STRABAG wspólnie z Cement Ożarów postanowili zastosować cement i beton o obniżonym o 30% śladzie węglowym, ma znaczenie. Dzisiaj bardzo poważnie myślimy o środowisku. Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną. Naszym celem jest budowanie bardziej ekologicznych dróg. Chcemy budować nawierzchnie, które będą trwałe, bezpieczne przez wiele dekad i tańsze w utrzymaniu – mówił prof. Deja. – Wkrótce ruszą prace zespołów GDDKiA, co obiecuje szef  tego urzędu, nad określeniem kryteriów wyboru rodzaju nawierzchni. To nie wykonawca, lecz administracja drogowa powinna decydować o wyborze rodzaju nawierzchni. Tak jest w większości krajów. Wszędzie tam, gdzie natężenie ruchu pojazdów ciężkich przekracza 5 tys./d, powinna być budowana nawierzchnia betonowa”.

Od lewej: Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów, Tomasz Matuszewski, dyrektor techniczny Strabag, prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu, fot. K. Ciempka, SPC

23% dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

Według szacunkowych danych Stowarzyszenia Producentów Cementu na koniec 2023 r. w Polsce było 1178 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową, co stanowiło 23% sieci dróg szybkiego ruchu.

Obecnie trwa budowa 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej: czterech odcinków autostrady A2 w województwach mazowieckim i lubelskim (łącznie 62,15 km) i dwóch odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim (łącznie 29,25 km).

Nawierzchnia betonowa z bliska, fot. nbi med!a

Nawierzchnie betonowe – jako trwalsze i bezpieczniejsze – budowane są także w tunelach dróg ekspresowych. 31 lipca 2024 r. oddano do użytku odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra na Dolnym Śląsku z dwoma tunelami o nawierzchni betonowej. Pod koniec roku zostanie oddana droga S52 Północna Obwodnica Krakowa, w której dwóch tunelach również położono nawierzchnię betonową.

www.polskicement.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA