Maszyna TBM typu EPB o średnicy 4,8 m i długości 170 m, wyprodukowana przez firmę CRCHI, przypłynęła do Polski drogą morską z Changsha w Chinach. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element (front shield) waży 87 ton, a sama głowica tnąca (cutterhead) o średnicy 4,8 metra – 41 ton. Na miejscu budowy jeszcze w tym roku rozpocznie się jej montaż, aby rozpocząć prace wiosną 2025 ro.
Przed załadunkiem i transportem przeprowadzono w fabryce w Chinach szczegółowe testy FAT (Factory Acceptance Test), podczas których sprawdzono zgodność parametrów maszyny z warunkami kontraktu oraz wymogami bezpieczeństwa ATEX. W testach uczestniczyli inżynierowie z Budimeksu, Gülermak, PKP PLK SA oraz GIG (Główny Instytut Górnictwa).
– Przedmiotowa inwestycja polegająca na przebudowie linii kolejowej LK104 między Limanową a Klęczanami w województwie małopolskim to obecnie jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w tym regionie i w Polsce. Maszyny drążące TBM, z których pierwsza właśnie do nas dotarła, pozwolą na wydrążenie tuneli o długości blisko 3,8 km w ciągu 10 miesięcy. Zintensyfikowaliśmy prace w rejonie portalu wschodniego, trwa przygotowanie zakładu prefabrykacji segmentów obudowy tunelu. Blisko od 6 miesięcy na budowie prowadzone są roboty we wszystkich możliwych branżach, kontrakt jest pełen inżynieryjnych wyzwań związanych z lokalnymi warunkami gruntowo-wodnymi czy samą logistyką i transportem – mówi Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę dwóch tuneli o długości prawie 3,8 km każdy, a nowo przybyła tarcza TBM rozpocznie drążenie jednego z nich. W Chinach ukończono już też budowę drugiej dedykowanej dla tego projektu maszyny TBM o średnicy 10,6 metra, która obecnie płynie do Polski.
Budowa linii kolejowej nr 104 z tunelem ma ogromne znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, a także strategiczne znaczenie dla regionu ponieważ przywrócenie szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem (poniżej 1h) przyczyni się do podniesienia atrakcyjności przemysłowo-gospodarczej Sądecczyzny i Limanowszczyzny.