REKLAMA
Budownictwo Drogi Kolej Archiwum NBI Technologie
2 Minuty czytania

Zrozumieć wbudowany ślad węglowy – nowe narzędzia i odpowiedzialność projektowa

W obliczu unijnych celów klimatycznych i planowanych zmian w przepisach budowlanych redukcja śladu węglowego staje się nowym obowiązkiem projektowym.

Spis treści

Czym jest wbudowany ślad węglowy?

Ślad węglowy określa emisyjność wyrobów budowlanych i technologii zastosowanych w obiekcie. Obejmuje emisje gazów cieplarnianych związane z cyklem życia materiałów – od wydobycia surowców, przez produkcję, transport, aż po ich wbudowanie, eksploatację i koniec użytkowania. Konkretne wskaźniki emisji, np. w kg CO2e/m³ betonu lub kg CO2e/kg stali, można znaleźć w deklaracjach środowiskowych EPD (Environmental Product Declarations) producentów, a wkrótce w cyfrowych paszportach produktów (DPP).

Decyzje projektowe a emisje – gdzie inżynier może działać?

Drewno, beton niskoemisyjny, stal z recyklingu, prefabrykaty o ograniczonej zawartości cementu – wybór materiałów ma bezpośrednie przełożenie na ślad węglowy całego obiektu. Przykładowo, użycie betonu o niższym współczynniku GWP (global warming potential) może zapewnić redukcję całej emisji wbudowanej o ok. 30%! Inną możliwą drogą jest optymalizacja konstrukcji, czyli dążenie, aby wszystkie elementy były oszczędnie zaprojektowane pod kątem ich wymiarów. Ograniczenie masy konstrukcyjnej, zmniejszenie przekrojów elementów, uproszczenie formy – to decyzje, które mają istotny wpływ na ilość zużytego materiału.

Mierzalność jako klucz

Wybór materiałów staje się więc nie tylko podstawą kalkulacji kosztów, lecz również ocen środowiskowych. Aby projektant mógł podejmować decyzje na podstawie wiarygodnych danych środowiskowych, potrzebne są narzędzia, które umożliwiają import danych z projektów lub kosztorysów i przeliczenie ich na konkretne wskaźniki emisyjności.

AthCO2 – nowe narzędzie do szacowania śladu węglowego

AthCO2 to aplikacja od Athenasoft stworzona dla wszystkich, którzy chcą mierzyć i optymalizować wbudowany ślad węglowy na etapie projektu budowlanego. Narzędzie umożliwia ocenę emisji wbudowanych w materiały budowlane dla faz A1–A3 (faza wyrobu według PN-EN 15978). Narzędzie jest wspierane przez bazę materiałów INTERCENBUD. 

Najważniejsze funkcje:

  • import danych z kosztorysów (pliki ATH, KSTX, XML)
  • import danych z arkuszy Excel
  • dostęp do bazy ponad 1000 materiałów z parametrami środowiskowymi
  • możliwość tworzenia własnych baz parametrów środowiskowych
  • generowanie raportów.

AthCO2 pozwala analizować emisje w toku pracy projektowej bez potrzeby sięgania po złożone narzędzia LCA. Dzięki temu staje się dostępny również dla mniejszych firm projektowych.

Statystyki i kontekst

Według badań Rocky Mountain Institute (RMI, 2021) redukcja emisji o 19–46% jest możliwa bez znacznego zwiększenia kosztów – średnio poniżej 1% całkowitego budżetu inwestycji. Rosnąca rola kryteriów środowiskowych w finansowaniu inwestycji ze środków unijnych i kredytów komercyjnych wskazuje jednoznacznie, że ślad węglowy staje się nie tylko wskaźnikiem środowiskowym, lecz także ekonomicznym i konkurencyjnym.

Profesjonaliści, którzy już dziś wdrażają takie narzędzia jak AthCO2, zyskują przewagę kompetencyjną i projektową.

https://ath.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.