
Infrastruktura terminalu
Nowy terminal wyznacza nabrzeże o długości 380 m, stanowiące obudowę terenu lądowego, oraz dwa stanowiska przeładunkowe wraz z systemem dalb, tworzące wysuniętą na wodę linię cumowniczą z pomostami komunikacyjnymi łączącymi wymienione obiekty. To właśnie tu będą cumowały jednostki do 10 tys. DWT o długości do 130 m oraz mniejsze – do 5 tys. DWT o długości do 100 m. Każda jednostka będzie obsługiwana w systemie jedno- lub dwustanowiskowym, w zależności od parametrów technicznych.
Terminal został zaprojektowany z myślą o obsłudze biokomponentów, olejów bazowych II generacji, paliw żeglugowych MGO oraz innych półproduktów rafineryjnych. Przeładunki realizowane będą z wykorzystaniem ramion nalewczych (cztery na każdym stanowisku) i pływających zapór przeciwdziałających ewentualnym rozlewom w akwenie. Pomosty przeładunkowe zostały oparte na stalowych palach wbijanych w grunt, a cały układ uzupełnia system komunikacyjny z ażurowych pomostów stalowych. Głębokość zanurzenia przy stanowiskach sięga 5,8 m, co zapewnia pełną funkcjonalność nawet przy zróżnicowanych warunkach nawigacyjnych.
Logistyka i manewrowość na najwyższym poziomie
W ramach projektu zaplanowano również obrotnicę manewrową o średnicy 210 m, która umożliwia bezpieczny zwrot statków o 180°, wymagany ze względu na kierunek podejścia do stanowisk. Takie rozwiązanie gwarantuje sprawność operacyjną niezależnie od warunków hydrograficznych i wielkości jednostki. Statek na stanowisku przeładunkowym zawsze cumowany jest dziobem do wyjścia, tzn. dziobem w kierunku Kanału Płonie. Roboty czerpalne obejmujące pogłębienie części akwenu Martwej Wisły do głębokości 7,0 m określono na ok. 430 tys. m³.
Zastosowano system zapór przeciwrozlewowych z zastosowaniem zwijadeł oraz pełne wyposażenie stanowisk w nowoczesne instalacje technologiczne i elektryczne, dzięki czemu terminal spełnia wymagania środowiskowe i bezpieczeństwa.
Spółki odpowiedzialne za inwestycję to PROJMORS ASE Group sp. z o.o., NDI SA, BPR ASE Group sp. z o.o., Scherzer.
Inwestycja, która wzmacnia gospodarkę morską
Nowy terminal, zaprojektowany przez PROJMORS, a zrealizowany przez firmę NDI, to nie tylko kolejny obiekt infrastrukturalny. To strategiczne rozszerzenie potencjału przeładunkowego gospodarki morskiej w Gdańsku, wzmacniające pozycję Polski na mapie logistycznej, zwłaszcza rejonu Bałtyku. Dzięki niemu możliwe będzie m.in. skrócenie łańcuchów przeładunku biokomponentów i zwiększenie eksportu paliw specjalistycznych.
Dla PROJMORS to kolejna inwestycja wpisująca się w 77-letnią historię firmy w zakresie wspierania rozwoju gospodarki morskiej zarówno w Polsce, jak i za granicą. Obok projektów farm wiatrowych i terminali LNG ta realizacja stanowi dowód nie tylko naszego doświadczenia, ale przede wszystkim zdolności do projektowania efektywnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury przyszłości.
mgr inż. Jerzy Wojciech Drążkiewicz, rzeczoznawca budowlany w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej obejmującej projektowanie i wykonawstwo budownictwa hydrotechnicznego. Posiada certyfikat geotechniczny nr 00/2/98 PKG oraz uprawnienia budowlane bez ograniczeń do projektowania i kierowania robotami budowlanymi konstrukcyjno-inżynieryjnymi w zakresie budowli hydrotechnicznych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan