REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Prawie 3 mld zł na modernizację kolei w Polsce południowo-wschodniej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy o łącznej wartości prawie 3 mld zł netto na modernizację linii kolejowych w Małopolsce i na Podkarpaciu. Inwestycje, finansowane m.in. z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, mają skrócić czas podróży i ograniczyć wykluczenie komunikacyjne w regionie.

Modernizacja linii kolejowej nr 108 Jasło – Nowy Zagórz – Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej
Podpisanie umowy na modernizację linii kolejowej nr 108 Jasło – Nowy Zagórz, fot. Kamil Mergel, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl
Spis treści

Modernizacja linii kolejowej nr 108 Jasło – Nowy Zagórz

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę z firmą PORR na modernizację linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł netto. Realizacja projektu umożliwi skrócenie czasu przejazdu o około 25 minut, a trasa zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 110 km/h dla towarowych.

W ramach przedsięwzięcia powstanie pięć nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria i Zagórz Przemysłowy. Ponadto budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie obejmie nowy przystanek Moderówka. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2029 r. Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.

Skrócenie podróży na trasie Sandomierz – Padew

Kolejna inwestycja o wartości 900 mln zł netto obejmuje modernizację połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Wykonawcą prac będzie spółka Swietelsky Rail Polska, a zakończenie planowane jest na II kwartał 2028 r.

Projekt obejmuje modernizację 66 km linii kolejowych nr 25, 74 i 78. Wszystkie odcinki zostaną przystosowane do prędkości 120 km/h. Po modernizacji czas przejazdu na trasie Sandomierz – Grębów skróci się z 13 do 8 minut, a nowo uruchomione połączenie Sandomierz – Padew zajmie 35 minut.

Zmodernizowane stacje i przystanki, m.in. w Tarnobrzegu, Chmielowie, Turbi czy Padwi Narodowej, zapewnią lepszą dostępność i komfort podróży. Inwestycja finansowana jest ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Nowa jakość podróży w Małopolsce – odcinek Rabka Zaryte – Kasina Wielka

W Małopolsce modernizacją objęty zostanie fragment linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Wartość inwestycji wynosi ponad 567 mln zł netto. Prace, realizowane przez konsorcjum spółek PORR i Trakcja System, zakończą się w ciągu 24 miesięcy.

Projekt obejmuje wymianę torów, elektryfikację oraz budowę 66 nowych obiektów inżynieryjnych. Modernizacji poddane zostaną także przystanki Raba Niżna, Mszana Dolna Marki oraz stacja Mszana Dolna. Trasa będzie dostosowana do prędkości 120 km/h, co znacznie skróci czas przejazdu i poprawi komfort podróży.

Inwestycja stanowi część strategicznego projektu Podłęże – Piekiełko, który do 2030 r. skróci czasy przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza do około 60 minut, do Limanowej do 40 minut, a do Zakopanego do 90 minut, zwiększając konkurencyjność kolei w regionie.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.