„Projektuj i buduj”
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, na co przewidziano 10 miesięcy. Następnie zostanie uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na III kwartał 2027 roku. Prace potrwają 20 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Przebieg trasy obwodnicy
Planowana obwodnica ominie Złocieniec od południa oraz miejscowość Rzęśnica położoną na zachód od miasta. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), rozpoczynająca się rondem przed Rzęśnicą. Po około 200 m trasa przejdzie pod linią kolejową nr 210 (Chojnice – Runowo Pomorskie), gdzie powstanie wiadukt, a następnie po 600 m przekroczy drogę powiatową do Kosobud.
Odcinek długości około 2 km poprowadzony zostanie przez tereny polne, a dalej przez obszar leśny. W Złocieńcu zaplanowano skrzyżowania z ul. Żeromskiego i ul. Mirosławiecką. Następnie obwodnica skieruje się na północny wschód, przechodząc wiaduktami nad ul. Piaskową oraz linią kolejową nr 410 (Grotniki Drawskie – Choszczno). Dalej mostem ponownie przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Trasa ominie tereny byłego wysypiska śmieci i połączy się z DK20 w rejonie stacji paliw oraz skrzyżowania z drogą powiatową do Budowa (ul. Czwartaków). Droga ta zostanie włączona do ronda kończącego obwodnicę.
Korzyści dla mieszkańców i kierowców
Obecnie droga krajowa nr 20 przebiega przez centrum Złocieńca, gdzie występuje duże natężenie ruchu oraz liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Ulica Dworcowa, przy której ściany budynków stoją niemal przy samej jezdni, stanowi szczególnie uciążliwy odcinek. Dodatkowe utrudnienia powodują dwa skrzyżowania pod ostrym kątem zlokalizowane przy przejeździe kolejowym.
Budowa obwodnicy wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, co ograniczy hałas i inne negatywne oddziaływania transportu. Nowa trasa umożliwi również powiązanie z ul. Piaskową, przy której znajdują się obiekty magazynowo-przemysłowe. Dzięki temu ruch ciężki nie będzie musiał wjeżdżać do centrum. Kierowcy podróżujący DK20 zyskają natomiast szybszy i bezpieczniejszy przejazd.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
