Rośnie długość dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu na koniec 2024 r. było 1194,3 km dróg betonowych, które stanowiły 22,9% całej sieci dróg S i A w Polsce (5205,5 km).
W 2024 r. przybyło ok. 17 km dróg betonowych
W 2024 r. oddano do użytku 16,7 km dróg betonowych. Zakończenie budowy autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. Tymczasem kierowcy pojechali betonowym odcinkiem tej autostrady o długości 12,89 km już 18 grudnia 2024 r.
Pozostałe nawierzchnie betonowe powstały w tunelach drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra (oddanie do użytku 31 lipca 2024 r.) oraz na Północnej Obwodnicy Krakowa S52 (oddanie do użytku 23 grudnia 2024 r.).
Betonowa S6 w 2026 r.
Prawdopodobnie w pierwszej połowie 2026 r. zostaną oddane do ruchu cztery odcinki drogi ekspresowej S6, w tym dwa odcinki z nawierzchnią betonową: Bobrowniki – Skórowo oraz Słupsk – Bobrowniki, o łącznej długości ok. 29,3 km.
Na pierwszym odcinku S6, który ma mieć nawierzchnię betonową, zaawansowanie prac na koniec lipca 2025 r. przekraczało 65%. Odcinek o długości 16,12 km, od końca obwodnicy Słupska do węzła Bobrowniki, buduje firma NDI.
W przypadku drugiego odcinka betonowego, między węzłem Bobrowniki a Skórowem, zakładano oddanie w drugim kwartale 2025 r. Wykonawcą tego odcinka o długości 13,152 km jest firma Aldesa. Podwykonawcą odpowiedzialnym za budowę nawierzchni betonowej jest firma Budpol.
„Na koniec lipca 2025 r. zaawansowanie prac na odcinku Bobrowniki – Skórowo sięgało 70%. Niestety na całej S6 terminy oddania zostały przesunięte ze względu na warunki pogodowe. Dlatego, aby wszystko prawidłowo funkcjonowało, musimy oddać wszystkie odcinki niemal jednocześnie” – powiedział Mateusz Brożyna, rzecznik GDDKiA Oddział w Gdańsku.
Tak więc jadąc od strony Słupska w stronę Trójmiasta, w 2026 r. oddanych zostanie ponad 62 km nowej drogi ekspresowej na odcinkach realizowanych kolejno przez firmy NDI, Aldesa, Intercor (10,9 km) i Budimex (22 km).

Cztery odcinki A2 do końca 2025 r.
Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA Oddział w Warszawie, poinformowała, że trwają intensywne prace na budowie czterech odcinków autostrady A2 na wschód od Warszawy, o łącznej długości 63,5 km, tak aby zostały udostępnione kierowcom do końca 2025 r. Trzy z tych odcinków (VI, VII i VIII) o łącznej długości prawie 50 km będą miały nawierzchnię betonową. Na odcinku VI nawierzchnia betonowa budowana jest z betonu o niższym śladzie węglowym.
Z tych czterech odcinków jeden jest gotowy – odcinek IX, który uzyskał już pozwolenie na użytkowanie. To odcinek Swory – węzeł Biała Podlaska (dawniej Cicibór) o długości 14,11 km. Ma nawierzchnię bitumiczną, a jego wykonawcą jest Polaqua. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach.
Według Małgorzaty Tarnowskiej na koniec lipca 2025 r. zaawansowanie prac na trzech pozostałych odcinkach, które mają nawierzchnię betonową, było następujące:
- odcinek VI, węzeł Siedlce Południe – Malinowiec, 18,75 km, wykonawca STRABAG – 80%,
- odcinek VII, Malinowiec – Łukowisko, ok. 18 km, wykonawca Intercor – 73%,
- odcinek VIII, Łukowisko – Swory, ok. 12,5 km, wykonawca Intercor – 72%.
Te cztery odcinki (Siedlce Południe – Biała Podlaska) mają łączną długość ok. 63,5 km, a odcinki o nawierzchni betonowej – 49,25 km.
Po oddaniu tych czterech odcinków w 2025 r. do wybudowania pozostanie jeszcze 32,3 km autostrady A2 w kierunku granicy:
- odcinek X, węzeł Biała Podlaska – Kijowiec, ok. 16,2 km,
- odcinek XI, Kijowiec – węzeł Dobryń, ok. 9,3 km,
- odcinek XII, węzeł Dobryń – granica państwa (Kukuryki), ok. 6,8 km.
29 maja 2025 r. Wojewoda Lubelski zezwolił na realizację inwestycji drogowej (ZRID) budowy autostrady A2 na odcinku XI Kijowiec – Dobryń.
Ze względu na sytuację na razie nic nie dzieje się na ostatnim, XII odcinku Dobryń – granica państwa.
„Odcinki X i XI są już procedowane w postępowaniach przetargowych. Ostatni, przygraniczny odcinek XII nie jest w gestii ministra infrastruktury. By mógł wejść do projektowania i realizacji, musiałyby pojawić konkretne uzgodnienia międzyresortowe, a na razie ich nie ma” – oznajmiła Małgorzata Tarnowska.

W tunelach na S1
Nawierzchnia betonowa jest trwałym i bezpiecznym rozwiązaniem stosowanym w tunelach. Na ukończeniu jest budowa dwóch tuneli z nawierzchnią betonową, które powstają w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Na odcinku o długości 8,5 km, oprócz siedmiu mostów, zostaną wykonane m.in. tunel drogowy w masywie Barania Góra o długości ok. 830 m i tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o długości ok. 1000 m. W obu tunelach została już ułożona nawierzchnia betonowa.
Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm Mirbud SA (lider), Kobylarnia SA (partner) oraz Prywatna Spółka Akcyjna Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż (partner). Odcinek powinien zostać udostępniony do ruchu pod koniec 2025 r.
Stuprocentowy recykling nawierzchni betonowej
Jedną z zalet nawierzchni betonowej jest możliwość poddania jej całkowitemu recyklingowi po zakończeniu procesu użytkowania. Tak dzieje się obecnie na drodze ekspresowej S8. 14 lipca 2025 r. rozpoczął się remont odcinka S8 między Polichnem i Studziankami (wyłącznie jezdnia w kierunku Warszawy). To najstarszy fragment trasy S8, oddany do użytku 14 grudnia 2003 r. Częściowo wykonywany był w technologii whitetopping, czyli układania nawierzchni betonowej na sfrezowanej, starej nawierzchni bitumicznej.
Według Macieja Zalewskiego, rzecznika prasowego GDDKiA Oddział w Łodzi, budowa odcinka Polichno – Wolbórz była eksperymentem, którego celem było sprawdzenie, jak technologia betonu cementowego sprawdzi się w warunkach pogodowych panujących w naszym kraju. „Zgodnie z ówczesnymi założeniami trwałość remontowanej nawierzchni szacowana była na 20 lat, a więc założenia się sprawdziły” – stwierdził Maciej Zalewski.

Wybór technologii betonowej na tym odcinku był w pełni uzasadniony. Z wyników Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020/2021 wynika, że średnie natężenie ruchu na tym odcinku przekraczało 22 tys. pojazdów na dobę, w tym ponad 6 tys. samochodów ciężarowych. Przyjmuje się, że nawierzchnie betonowe powinno się budować przy natężeniu ruchu ponad 10 tys. pojazdów na dobę, w tym ponad 5 tys. pojazdów ciężkich.
Stara, 22-letnia nawierzchnia betonowa została w 100% poddana recyklingowi. Według Macieja Zalewskiego wykonawca remontu, STRABAG, zobowiązał się zagospodarować na własne potrzeby kruszywo pozyskane z przekruszenia nawierzchni.
Dni Betonu przeczytaj więcej
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
