Skuteczne odwołanie
Zmieniona DŚU obejmuje trzy odcinki realizacyjne S19 o łącznej długości ok. 40 km oraz blisko 14 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65. GDOŚ uwzględnił część odwołań od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, w tym wniosek dotyczący przeprawy przez dolinę Narwi w rejonie miejscowości Ploski. Uznano za konieczne wydłużenie obiektu do 660 m, co pozwoli na objęcie estakadą całej szerokości doliny rzecznej.
Cenna cała dolina
Jak wskazano w uzasadnieniu decyzji, zmiana ma na celu zachowanie drożności międzynarodowego korytarza ekologicznego Dolina Górnej Narwi GKPn-23A. Obszar ten należy do sieci Natura 2000 i stanowi jeden z najcenniejszych w Europie kompleksów siedlisk wodno-błotnych. GDOŚ podkreślił, że 660-metrowy most krajobrazowy, z przęsłem nurtowym o długości 60 m i skrajnią pionową minimum 5 m na 70% długości obiektu, zapewni ochronę warunków siedliskowych oraz umożliwi swobodne przemieszczanie się zwierząt w obrębie doliny.
Inne zmiany w DŚU
W zmodyfikowanej decyzji wprowadzono również dodatkowe działania minimalizujące oddziaływanie inwestycji na środowisko. Przewidziano m.in. łagodniejsze nasypy pod istniejącą DK19 w celu poprawy warunków migracji zwierząt, badania i zabezpieczenie budynków przed drganiami w trakcie prac, wykonanie siedlisk zastępczych dla trzmieli i innych zapylaczy, a także zagospodarowanie terenów przyległych poprzez tworzenie łąk kwietnych.
Czas na analizę zmian
Zmieniona DŚU zostanie poddana analizie pod kątem niezbędnych rozwiązań technicznych i wynikających z nich uwarunkowań ekonomicznych. Jeśli nie zostaną złożone skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dokument stanie się prawomocny. Wówczas możliwe będzie ogłoszenie przetargów na poszczególne odcinki realizacyjne jeszcze pod koniec 2025 r. lub na początku 2026 r. Podpisanie umów w formule „Projektuj i buduj” planowane jest do końca 2026 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
