Z gruszki do formy – proces budowy murków oporowych
Tunel oznaczony symbolem D1, potocznie zwany tunelem wjazdowym, połączy linię M2 ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Konstrukcja obiektu jest już niemal gotowa, a na powierzchni doprowadzono do niego tory metra.
Obecnie w tunelu prowadzone są prace przy wykonywaniu murków oporowych. Proces ich budowy rozpoczyna się od wylania betonu z tzw. „gruszki” na taśmę, z której trafia on do „kosza” wyposażonego w wibratory hydrauliczne. Urządzenia te odpowiadają za zagęszczenie mieszanki betonowej. Następnie materiał kierowany jest do „formy”, gdzie uzyskuje ostateczny kształt. W efekcie powstaje gotowy element konstrukcyjny – murek oporowy.
Na końcowym etapie robotnicy zacierają powierzchnię, eliminując ewentualne nierówności. W ciągu godziny maszyna może w ten sposób wykonać nawet 50 metrów murków.
W tunelu D1 betonowana będzie także przestrzeń pomiędzy murkami oporowymi a ścianą tunelu – posłuży ona jako chodnik techniczny. Murki tego typu powstaną również w tunelach, którymi w przyszłości będą kursować pociągi z pasażerami. Oprócz funkcji technicznych będą one pełniły istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, umożliwiając ewakuację w razie potrzeby.
Kolejny etap – konstrukcja podtorza
W następnych etapach inwestycji rozpoczną się prace przy budowie podtorza, na którym układane będą szyny. To jeden z kluczowych etapów przygotowań do przyszłej eksploatacji nowego odcinka linii metra.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
