Transport 150-tonowego szalunku
Niebawem rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. Stało się to możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w 3 godziny przebyła ponad 3 km odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia wykonane jest już prawie 230 m obudowy zasadniczej.
Betonowanie tuneli, realizacja prac asfaltowych
W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, wykonawca skoczył już betonowanie obudowy wewnątrz tunelu. Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowlanych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach GDDKiA szacuje na ponad 65 procent.
Wykonawca jest także blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych. Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku zlokalizowanym między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic (L1) na Węźle Milówka o długości 0,45 km. Do wykonania pozostało ok. 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka (za wyjątkiem L1). Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym.
Umowa
Umowę z konsorcjum Mirbud, Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld zł GDDKiA podpisała 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. Jednak w związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, przełożono go na 2025 r.