Model na rok 2025 wprowadza subtelne zmiany, głównie w nazewnictwie. Zrezygnowano z dopisku Recharge na rzecz bardziej bezpośredniego plug-in hybrid, a najwyższy wariant wyposażenia Ultimate przemianowano na Ultra. To jednak tylko kosmetyka. Sedno pozostaje niezmienne: XC60 T8 to samochód o dwóch skrajnie różnych osobowościach. Ta dwoistość nie jest kompromisem, lecz definiującą go cechą. Zdolność do bycia dwoma różnymi pojazdami na życzenie to nie wada, a zaleta, oferując kompleksowe rozwiązanie, które zaspokaja potrzeby zarówno świadomego ekologicznie profesjonalisty w dni powszednie, jak i entuzjasty dynamicznej jazdy w weekend.
Design – elegancja, która się nie starzeje
Jednym z największych atutów XC60 jest jego ponadczasowy design. Mimo że obecna generacja zadebiutowała w 2017 r., jej stylistyka starzeje się z niezwykłą gracją, wciąż wyglądając świeżo i nowocześnie. To dowód na siłę skandynawskiej szkoły projektowania, która ponad chwilowe trendy stawia czystość formy i harmonię proporcji. Charakterystyczne reflektory LED w kształcie młota Thora nadają przodowi wyrazisty i rozpoznawalny wygląd, a duży, elegancki grill podkreśla przynależność do klasy premium. Proporcje są tak dobrze dobrane, że wielu uważa XC60 za model jeszcze zgrabniejszy wizualnie niż jego większy brat XC90. Prawdziwa magia Volvo kryje się jednak we wnętrzu. Kabina XC60 to wzór minimalistycznej elegancji i oaza spokoju. Projektanci postawili na najwyższej jakości materiały: miękką skórę nappa, wstawki z naturalnego drewna lub chłodnego w dotyku aluminium, a w najwyższych wersjach wyposażenia ikoniczną, kryształową dźwignię zmiany biegów, wykonaną przez szwedzką hutę szkła Orrefors. Fotele Volvo od dawna uchodzą za jedne z najwygodniejszych w branży i te w XC60 nie są wyjątkiem. Zapewniają doskonałe podparcie na długich trasach i oferują szeroki zakres regulacji. Przestrzeni jest pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i z tyłu, gdzie nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca. Wrażenie przestronności potęguje seryjny w hybrydach plug-in panoramiczny dach, który wpuszcza do kabiny mnóstwo naturalnego światła. Ten minimalistyczny projekt to przedłużenie filozofii bezpieczeństwa Volvo – przez redukcję fizycznych przycisków i stworzenie uporządkowanego otoczenia projektanci dążą do nierozpraszania uwagi kierowcy.
Pod maską – serce hybrydowego sportowca
Układ napędowy T8 jest cudem inżynierii, łączącym w sobie wydajność i potężną moc. Sercem systemu jest dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy, który jest zarówno doładowywany turbosprężarką, jak i kompresorem. Ta konfiguracja znana jako twin-charger eliminuje praktycznie zjawisko turbodziury. Kompresor zapewnia natychmiastową reakcję na niskich obrotach, podczas gdy turbosprężarka przejmuje pałeczkę przy wyższych prędkościach obrotowych. Największym osiągnięciem inżynierów Volvo jest jednak to, jak płynnie i niezauważalnie dla kierowcy działa ten skomplikowany system. Przejścia między napędem elektrycznym, spalinowym a trybem mieszanym są praktycznie niewyczuwalne, co jest kwintesencją komfortu, w którym zaawansowana technologia działa w tle, czyniąc doświadczenie prostym i intuicyjnym.
Na drodze – między komfortem a pewnością prowadzenia
Dynamika jazdy XC60 T8 to kolejny obszar, w którym ujawnia się jego złożona natura. W standardowej konfiguracji prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a priorytetem jest poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Zawieszenie jest zestrojone dość sztywno, aby skutecznie kontrolować znaczną masę pojazdu (ponad 2100 kg). W rezultacie, szczególnie na większych felgach, jazda po nierównościach może być odczuwana jako twarda. Dla kierowców ceniących przede wszystkim komfort rozwiązaniem jest dostępne w wersji Ultra zawieszenie pneumatyczne, które potrafi znacznie lepiej tłumić niedoskonałości drogi. Na szczycie gamy stoi wersja Polestar Engineered, która jest czymś znacznie więcej niż tylko pakietem stylistycznym. To gruntownie przeprojektowany wariant, stworzony dla entuzjastów. Ma sportowo zestrojone podwozie z najwyższej klasy ręcznie regulowanymi amortyzatorami firmy Öhlins – technologię rodem ze świata motorsportu. Do tego dochodzą wydajniejsze hamulce Brembo z charakterystycznymi, złotymi zaciskami oraz unikatowe kute felgi. Efektem jest znacznie ostrzejsze i bardziej bezpośrednie prowadzenie pojazdu, który w zakrętach potrafi zawstydzić niejedno auto sportowe. Odbywa się to jednak kosztem komfortu na co dzień, co czyni go propozycją dla bardzo świadomego klienta.

Życie z elektrycznością – codzienna praktyczność
Bateria o pojemności 18,8 kWh umożliwia w trybie całkowicie elektrycznym pokonanie dystansu do ok. 89 km (według normy WLTP), co dla wielu użytkowników wystarczy na zaspokojenie codziennych potrzeb bez uruchamiania silnika spalinowego. To oznacza możliwość cichej, taniej i bezemisyjnej jazdy do pracy, szkoły czy na zakupy. Ładowanie za pomocą domowej stacji typu Wallbox zajmuje ok. 5 godzin, natomiast z gniazdka domowego potrwa to kilkanaście godzin. Kabina komfortowo mieści cztery, a w razie potrzeby pięć dorosłych osób. Bagażnik, ze względu na umieszczenie baterii, jest nieco mniejszy niż w wersji mild-hybrid i oferuje 468 l pojemności. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ta rośnie do solidnych 1792 l, co plasuje XC60 w środku stawki w swojej klasie. Największą praktyczną przewagą XC60 T8 nad pojazdem w pełni elektrycznym jest jednak psychologiczny komfort, jaki daje wolność od zasięgu. Obecność silnika spalinowego całkowicie eliminuje stres związany z planowaniem długich podróży, czyniąc z XC60 T8 idealną technologię przejściową, która pozwala doświadczać zalet elektryfikacji bez konieczności rewolucji w nawykach podróżniczych.
Cyfrowe centrum dowodzenia
Centralnym punktem deski rozdzielczej jest dziewięciocalowy, pionowo zorientowany ekran dotykowy, działający w systemie operacyjnym Android Automotive. Oznacza to natywną integrację z usługami Google – mapami, asystentem głosowym oraz nawet sklepem Play. System działa szybko i płynnie, choć logika menu wymaga pewnego przyzwyczajenia. Informacje dla kierowcy wyświetlane są na czytelnym, 12-calowym cyfrowym zestawie wskaźników. Dla audiofilów Volvo oferuje opcjonalny, uznawany za jeden z najlepszych na rynku system audio Bowers & Wilkins, który zamienia kabinę w salę koncertową.
Bezpieczenstwo
Żadna recenzja Volvo nie byłaby kompletna bez wspomnienia o bezpieczeństwie. XC60 jest wyposażony w pełny pakiet systemów IntelliSafe, w tym automatyczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, system monitorowania martwego pola oraz system utrzymania pasa ruchu. W wyższych wersjach dostępny jest Pilot Assist – zaawansowany asystent jazdy półautonomicznej.

Podsumowanie – kogo XC60 zadowoli najbardziej?
Volvo XC60 T8 plug-in hybrid to samochód pełen fascynujących sprzeczności. Pięknie wykonany, bezpieczny i komfortowy SUV, który jednocześnie jest bardzo szybkim autem o dobrych osiągach. Wydajny, elektryczny pojazd na co dzień, bez problemu radzący sobie w długiej, wakacyjnej trasie. Jego największe atuty to ponadczasowy design, fantastyczna jakość wnętrza, moc, bezkompromisowe bezpieczeństwo i elastyczność napędu hybrydowego. To propozycja dla wymagającego indywidualisty, który ceni sobie wyrafinowany styl i dyskretny luksus, ale jednocześnie pragnie mieć w rezerwie potężną dawkę mocy, gotową do uwolnienia w każdej chwili. Idealny wybór dla kogoś, kto chce mieć jeden samochód do wszystkiego, który każde z tych zadań wykona ze stylem, inteligencją i szokującą prędkością.
O jeździe testowej

Jazda testowa samochodem odbyła się w trakcie realizacji materiału do artykułu o przeprawie nad Sundem. Auto przejechało całą drogę z Krakowa do Kopenhagi (w sumie 1750 km), przepływając na promie Polferries 360 km dzielące w obie strony Świnoujście od Ystad. To co łączy most nad Sundem z Volvo – oprócz kraju pochodzenia – to skala projektu, bezpieczeństwo, komunikacja, styl i podejmowanie odważnych decyzji. Jak widać na zdjęciu poniżej, XC60 dumnie spogląda na mostowego jubilata ze szwedzkiej strony.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
