Podczas targów zainaugurowano obchody stulecia Polskich Kolei Państwowych oraz dwusetlecia kolei na świecie. Symboliczny dzień narodzin kolei to 27 września 1825 r, kiedy uroczyście otwarto linię kolejową ze Stockton do Darlington w Anglii. Oba jubileusze były okazją nie tylko do prezentacji osiągnięć technicznych i organizacyjnych, ale również do refleksji nad historią i przyszłością kolei.
Uroczystość otwarcia TRAKO uświetniła obecność premiera Donalda Tuska, co podkreśliło znaczenie kolei zarówno w historii polskiego transportu, jak i w nadchodzących decyzjach rządu. Kolej zaprezentowała się jako jedna z kluczowych gałęzi transportu oraz symbol nowoczesności i innowacji.

Centralnym punktem otwarcia była debata Konkurencyjność i finansowanie kolei w UE, zorganizowana przez Radę Programową TRAKO. Dyskusja skupiła się na kluczowych zagadnieniach, takich jak unijne finansowanie kolei jako filaru zrównoważonego rozwoju Wspólnoty, potencjał europejskich kolei w procesie dekarbonizacji gospodarki i realizacji polityki unijnej, finansowanie infrastruktury w kontekście nowej perspektywy finansowej, rola kolei w odbudowie Ukrainy i znaczenie Polski jako huba kolejowego między Ukrainą a Europą Zachodnią. W debacie udział wzięli Alan Beroud, przewodniczący UIC, wiceprzewodniczący CER i prezes PKP S.A., Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER, Michael Peter, przewodniczący UNIFE, Oana Gherghinescu, dyrektor wykonawcza ERA, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Wojciech Balczun, minister aktywów państwowych.

Pierwszy dzień targów obfitował w premiery i prezentacje rynkowych nowości, odbyły się m.in.: prezentacja 300. pojazdu typu IMPULS wyprodukowanego przez NEWAG SA, premiera lokomotywy GAMA 3.0 firmy PESA, prezentacja trójczłonowego, spalinowego zespołu trakcyjnego Alstom Talent Alpha Trains, prezentacja tysięcznego pojazdu dla polskiego klienta – Kolei Mazowieckich.
Ważnym punktem programu były debaty eksperckie, m.in. V debata infrastrukturalna. Finansowanie infrastruktury oraz programów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych na tle wyzwań dla kolei w Europie: bezpieczeństwa i reindustrializacji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, PKP S.A., PKP PLK S.A., Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Instytutu Kolejnictwa. Dyskutowano również o roli kolei w systemie bezpieczeństwa krajowego i europejskiego.

Pierwszy dzień targów zakończył się galą z udziałem 1200 przedstawicieli wystawców, partnerów biznesowych i administracji rządowej.
Tradycyjnie ostatni dzień targów był poświęcony edukacji i przyszłym kadrom sektora. 5. Dzień Edukacji i Kariery przyciągnął uczniów szkół technicznych i studentów, którzy mogli zapoznać się z ofertą pracodawców, wykonać profesjonalne zdjęcie do CV, wziąć udział w konkursie z eco-drivingu oraz uczestniczyć w pokazie kolejowej mody mundurowej Za mundurem praca sznurem.
Nie zabrakło również atrakcji dla wystawców i publiczności – na zewnątrz odbyły się emocjonujące wyścigi drezyn, które stanowiły lżejsze uzupełnienie rozmów toczących się wewnątrz hal targowych. W wyścigach wzięło udział ponad 30 świetnie przygotowanych drużyn wystawców, którzy już umawiają się na rewanż z drużynami z podium. Uczestnicy Dnia Edukacji i Kariery utworzyli 17 zespołów. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy medal.

Organizatorzy już teraz przyjmują zgłoszenia na 17. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, które odbędą się
21–24 września 2027 r.
Wydawnictwo nbi med!a było partnerem medialnym targów.
Oprac. Redakcja na podstawie materiałów Międzynarodowych Targów Gdańskich –
AMBEREXPO, zdjęcia: nbi med!a
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
