REKLAMA
Drogi Mosty Archiwum NBI Technologie
1 Minuta czytania

Asfalty wysokomodyfikowane HiMA – czego dowiedzieliśmy się po 10 latach od wprowadzenia na rynek?

W październiku 2013 r. na drodze wojewódzkiej zarządzanej przez ZDW w Katowicach został wykonany pierwszy w Polsce odcinek doświadczalny z asfaltami ORBITON HiMA dostarczonymi przez spółkę ORLEN Asfalt. Dwa lata później technologia ta trafiła na stałe do oferty spółki. W ciągu 10 lat udało się zebrać wiedzę i doświadczenia na temat korzyści, jakie daje zastosowanie wysokomodyfikowanych asfaltów w budowie dróg.

Fot. ORLEN Asfalt Sp. z o.o.

Główną ideą asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami typu HiMA (highly modified asphalt) jest przeciwdziałanie spękaniom nawierzchni, deformacjom trwałym (koleinom) oraz zwiększenie wytrzymałości zmęczeniowej warstw asfaltowych.
Dzięki zastosowaniu w procesie modyfikacji asfaltu znacznie większych ilości specjalnego elastomeru SBS powstaje asfalt o ponadstandardowych właściwościach, wykazywanych zarówno w wysokiej, jak i niskiej temperaturze. W sensie strukturalnym warstwy z asfaltami HiMA zachowują bardzo dużą tolerancję na zwiększenie odkształceń rozciągających (tzw. zmęczeniowych), co przekłada się na zwiększoną trwałość drogi.
Dziesięć lat doświadczeń w stosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych HiMA na polskich drogach pozwoliło na wyciągnięcie praktycznych wniosków dotyczących projektowania konstrukcji drogi z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych, a także produkcji i wbudowywania mieszanki mineralno-asfaltowej.

  • Asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA 45/80-80 można stosować do wszystkich warstw konstrukcji nawierzchni asfaltowej – od podbudowy aż po warstwę ścieralną.
  • Asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA 45/80-80 można stosować do wszystkich typów mma.
  • Asfalt wysokomodyfikowany wymaga reżimu temperaturowego – temperatura przechowywania asfaltu oraz produkcji mma nie powinna przekraczać 180 °C.
  • Asfalty wysokomodyfikowane można stosować w trakcie całego sezonu budowlanego dzięki możliwości połączenia ich z technologią WMA (warm-mix asphalt).
  • Asfalty wysokomodyfikowane umożliwiają tworzenie długowiecznych konstrukcji drogi, czyli o trwałości 50 lat, bez konieczności przeprowadzania gruntownych remontów.
  • Asfalty wysokomodyfikowane są dostępne na terenie całej Polski bez ograniczeń.
  • Asfalty wysokomodyfikowane są stosowane na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych, w tym na autostradach i drogach ekspresowych.
  • Na podstawie doświadczeń inwestorów zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych wiąże się ze wzrostem kosztów inwestycji drogowych o ok. 3–5%.
  • Zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych w konstrukcji drogi może nawet dwukrotnie wydłużyć jej trwałość w porównaniu z typowymi konstrukcjami katalogowymi drogi.

Wszystkie wyniki badań i doświadczenia związane ze stosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych zostały opisane w Poradniku asfaltowym, dostępnym na stronach internetowych www.poradnikasfaltowy.pl, www.orbiton.pl, oraz kanale YouTube.

www.poradnikasfaltowy.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.