REKLAMA
Kolej Mosty Archiwum NBI Inwestycje
7 Minut czytania

Identyfikacja cech mostu kolejowego o konstrukcji łuku siatkowego

Obecnie w Polsce realizowany jest przez PKP PLK S.A. program przebudowy istniejących linii kolejowych. Niezależnie trwają prace związane z programem kolejowym w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, koordynowane przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 r. obejmować będą dalszą modernizację infrastruktury kolejowej z dopasowaniem do potrzeb techniczno-eksploatacyjnych całej sieci kolejowej [1]. Inwestycje kolejowe CPK [2] przewidują budowę ok. 2000 km nowych linii kolejowych spełniających standardy techniczne KDP. Wymagania zostały zawarte w szczegółowych warunkach technicznych dla budowanej infrastruktury [3].

Tak duży program rozwoju transportu kolejowego wymaga zaangażowania wielu firm projektowych i wykonawczych oraz dostawców specjalistycznych elementów infrastruktury. Dzięki temu uzyskane doświadczenie podmiotów zaangażowanych w zadania będzie przydatne w utrzymaniu infrastruktury w cyklu życia. W artykule przedstawiono przykład identyfikacji cech mostu kolejowego na potrzeby budowy cyfrowego bliźniaka [4]. Jest to obiekt nad Wisłą na linii kolejowej nr 91 w Krakowie, który został oddany do użytku w 2023 r. (ryc. 1).

 Opis obiektu

Przeprowadzenie linii kolejowej przez Wisłę w Krakowie zrealizowano trzema wyodrębnionymi obiektami mostowymi: M1, M2 oraz M3. Każdy z nich – dwa jednotorowe (M2 oraz M3) oraz jeden dwutorowy (M1) – ma stalową konstrukcję łukową o podwieszeniu typu network arch i wieszakach mocowanych w sposób przegubowy, umożliwiający zmianę siły naciągu. Zastosowanie takiego schematu podwieszenia zakłada krzyżowanie się każdego wieszaka z innym minimum dwa razy. Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość stosowania smuklejszych przekrojów z uwagi na mniejsze wartości momentów zginających występujących w łuku i w pomoście [5].

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA