REKLAMA
Drogi Mosty Archiwum NBI Inwestycje
4 Minuty czytania

Nad rzeką Panną i terenami podmokłymi STRABAG buduje siedmioprzęsłową estakadę jako część obwodnicy Mogilna

Obwodnica miasta Mogilna z rosnącym kilometrażem kończy się w miejscowości Świerkówiec. Przebieg drogi wojewódzkiej nr 254 jest kontynuowany przez miasto. Zrealizowanie II etapu obwodnicy umożliwi przejazd DW254, nie wjeżdżając do miasta. II etap obwodnicy o klasie drogi G i kategorii ruchu KR4 ma długość 1,494 km. Trasa powstającej drogi przecina tereny podmokłe o skomplikowanych warunkach gruntowych, rzekę Pannę oraz trzy drobne cieki wodne.

Montaż prefabrykowanych belek typu T ustroju nośnego, fot. STRABAG Sp. z o.o.
Spis treści

Rozwiązanie pierwotne

Budowa jest realizowana w formule buduj, a dokumentacja pierwotna przedstawiona przez zamawiającego – ZDW Bydgoszcz – zakładała wykonanie estakady w formie siedmioprzęsłowej konstrukcji podatnej, której ustrój stanowiłyby stalowe sklepienia z blach falistych współpracujących z zasypką konstrukcji podpartej na filarach żelbetowych oraz posadowionej na palach wielkośrednicowych. Na dojazdach do obiektu zaprojektowano wzmocnienie podłoża przez wymianę gruntu oraz wgłębne wzmocnienie kolumnami żwirowo-betonowymi przemieszczeniowymi, zwieńczonymi warstwą transmisyjną w postaci materaca kruszywowego.

Obwodnica Mogilna – betonowanie płyty zespalającej estakady
Betonowanie sekcji 7 płyty zespalającej pale, fot. STRABAG Sp. z o.o.

Zastosowane rozwiązanie zamienne

Zamawiający w kontrakcie zawarł konieczność wykonania dodatkowych badań gruntu, a wykonawca po szczegółowym zbadaniu gruntu ocenił warunki gruntowe jako jeszcze bardziej skomplikowane, niż pierwotnie zakładano. Miąższość zalegających gruntów organicznych (torfów i gytii) wynosiła do 15,4 m.

Po przeanalizowaniu warunków gruntowych zaprojektowano rozwiązania zamienne. Pale wielkośrednicowe pod estakadą oraz kolumny żwirowo-betonowe zostały zastąpione palami prefabrykowanymi przemieszczeniowymi, co gwarantuje ciągłość pala (beton nie rozpływa się w luźnym gruncie). Jako posadowienie estakady pale zostały połączone oczepem w postaci fundamentów podpór, natomiast na dojazdach – zespolone żelbetową płytą o grubości 35 cm.

Ponadto została zmieniona konstrukcja obiektu mostowego na ustrój z belek prefabrykowanych z zespalającą płytą żelbetową, zamiast konstrukcji podatnej ze sklepień stalowych współpracujących z nasypanym gruntem.

Obwodnica Mogilna – roboty palowe pod podpory estakady
Roboty palowe pod podpory estakady, fot. STRABAG Sp. z o.o.

Realizacja estakady

Palowanie zostało przeprowadzone przez zabijanie pali prefabrykowanych za pomocą kafara, którego ciężar wynosił ok. 80 t. Z pozoru standardowe czynności przy budowie mostów komplikowały warunki gruntowe. Do zabijania pali kafar potrzebował statecznej platformy, którą wykonano z materacy w postaci kruszywa owiniętego geosyntetykami. Ponadto w najtrudniej dostępnych miejscach platformę odciążono blachami stalowymi, co zapewniło bezpieczną i prawidłową pracę kafara.

Po wykonaniu palowania podpór estakady zostały zabite komory ze ścianek szczelnych rozpartych kształtownikami. Trudność realizacyjną stanowiła stale napływająca woda gruntowa, która była permanentnie wypompowywana.

Po wykonaniu wykopu w komorach utworzono warstwę korka betonowego o grubości 20 cm, a następnie skuto głowice pali w celu przewiązania zbrojenia pali z fundamentem podpory obiektu mostowego.

W dalszej części zostały wykonane roboty żelbetowe podpór w celu przygotowania miejsc osadzania prefabrykowanych belek ustroju nośnego. Podpory skrajne w postaci przyczółków masywnych zostały odciążone od parcia zasypki. Odciążenie zrealizowano przy użyciu pasm geotkaniny jednokierunkowej.

Belki, o wadze 27 t każda, zostały zamontowane za pomocą żurawia samojezdnego o udźwigu 500 t, którego maksymalny wysięg wynosił ok. 33 m. Trudne warunki gruntowe po raz kolejny dały o sobie znać – wyzwaniem było przygotowanie stanowiska dla żurawia. Pod każdą z czterech łap żurawia konieczne było zrobienie stabilnej podstawy. Stanowisko żurawia zostało wykonane z pogrążonych metodą wibracyjną pięciu rur stalowych Ø508 mm o długości od 17 do 23 m, zwieńczonych rusztem stalowym wykonanym z kształtowników HEB oraz IPE, na którym ułożono dwie warstwy żelbetowych płyt drogowych.

Obwodnica Mogilna – roboty żelbetowe na płycie zespalającej
Roboty żelbetowe na płycie zespalającej, pale sekcji 16–20, fot. STRABAG Sp. z o.o.

Dojazdy do obiektu

Wzmocnienie nasypu zrealizowano przez pogrążanie pali pod powierzchnią projektowanego nasypu w siatce 2 × 2 m. Na pogrążonych palach wylano beton podkładowy, a na nim położono żelbetową płytę zespalającą o grubości 35 cm. Płyta została podzielona na 20 sekcji. W sekcji nr 8, 16 i 19 wykonano kanały dla zamontowania przepustów drobnych cieków wodnych i przejścia dla zwierząt.

Na płycie powstał mur oporowy z gruntu zbrojonego i drobnowymiarowych bloczków betonowych. Nasyp jest wykonany w technologii murów oporowych ze względu na ograniczenia związane z szerokością pasa drogowego i brakiem miejsca na skarpy wysokich nasypów.

Obwodnica Mogilna – roboty ciesielskie filarów estakady
Roboty ciesielskie filarów podpory P2, fot. STRABAG Sp. z o.o.

Kluczowe parametry

  • przeszkoda – rzeka Panna wraz z terenami podmokłymi, czynnymi ekologicznie
  • estakada – siedem przęseł, podzielonych na dwie sekcje dylatacyjne
  • długość estakady – 220 m, długość murów oporowych
    132 + 227 = 359 m
  • klasa obciążenia– I klasa obciążenia wg PN-EN 1991-2:2007, Eurokod 1
  • klasa obciążenia zgodnie z klasyfikacją wojskową STANAG 2021, klasa I
  • schemat statyczny – układ ciągły uramowiony z podporami pośrednimi i swobodnie podparty na podporach skrajnych
  • ustrój nośny z prefabrykowanych belek T, zespolonych płytą żelbetową
  • posadowienie na palach prefabrykowanych wbijanych
  • dojazdy do obiektu – grunt zbrojony w murach oporowych z bloczków drobnowymiarowych
  • posadowienie dojazdów – wzmocnienie palami prefabrykowanymi wbijanymi z płytą wieńczącą pale
Obwodnica Mogilna – składowanie belek ustroju nośnego
Składowanie belek prefabrykowanych ustroju nośnego w zakładzie produkcyjnym, fot. STRABAG Sp. z o.o.

Użyte materiały

  • stal zbrojeniowa B500SP
  • beton konstrukcyjny C30/37
  • beton pali prefabrykowanych C40/50
  • beton belek typu T C50/60
  • liczba belek typu T – 91
  • liczba pali pod estakadą – 266 
  • długość pali pod estakadą – od 14 do 25 m.b., łączna długość 5535 m.b.
  • liczba pali pod najazdami – 1704
  • długość pali – od 7 do 26 m, łączna długość pali 22 175 m
  • ilość betonu płyty zespalającej – 2355 m3
  • ilość stali zbrojeniowej płyty zespalającej – ok. 340 t

www.strabag.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.