Obiekty inżynieryjne
Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Zajmują one aż jedną czwartą trasy. Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każda ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. Jest to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w województwie małopolskim. Wyżej są jedynie DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją, trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza, przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.).
W Rdzawce droga rozpoczyna się na wysokości 680 m n.p.m. i biegnie wzdłuż dzisiejszej DK47 do węzła Obidowa, gdzie sięga wspomnianych już 800 m. Następnie stopniowo opada, by w okolicy Lasku i węzła Klikuszowa osiągnąć ponownie poziom 680 m. Od tego miejsca biegnie już w dół do Kotliny Nowotarskiej. W okolicy mostu nad Czarnym Dunajcem teren jest położony 580 m n.p.m., a więc ponad 200 m niżej niż najwyższy punkt trasy.
Takie ukształtowanie terenu powoduje, że drogę możemy podzielić na część północną, gdzie większość prac ziemnych polegała na wykopach, i południową, gdzie budowano nasypy. Granicą obu tych części jest Lasek. Tu prowadzono ogromne wykopy związane z przygotowaniem węzła Klikuszowa.
Zakres robót
Podstawowe parametry techniczne DK47:
- klasa techniczna drogi – GP
- kategoria ruchu – KR5
- liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy
- szerokość pasa ruchu – 3,50 m
- szerokość pasa dzielącego – min. 5,0 m (w tym opaski 0,50 m)
- szerokość pobocza utwardzonego – 1,50 m
- szerokość pobocza gruntowego – min. 1,25 m
- pochylenie jezdni na prostej – 2,0%
- skrajnia pionowa – 5,00 m
- obciążenie na oś – 115 kN/oś.
Zakres inwestycji
- budowa dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu DK47 o parametrach GP i długości zgodnej z zakresem opracowania (16,14 km),
- budowa węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe,
- budowa / przebudowa istniejących dróg w zakresie kolizji z projektowaną DK47 i przywrócenie naruszonych połączeń drogowych,
- budowa dróg dojazdowych,
- budowa / przebudowa chodników, ścieżek rowerowych i zjazdów,
- budowa przejazdów awaryjnych,
- budowa nowych skrzyżowań oraz przebudowa istniejących (drogi boczne),
- budowa elementów systemu odwodnienia,
- budowa obiektów inżynieryjnych,
- budowa przepustów drogowych,
- budowa oświetlenia drogowego,
- budowa urządzeń ograniczających negatywne oddziaływanie drogi na środowisko,
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, poziome, bariery ochronne),
- budowa kanału technologicznego,
- budowa ogrodzenia,
- rozbiórka istniejących odcinków dróg, obiektów budowlanych,
- przebudowa infrastruktury technicznej.
Węzły drogowe:
- węzeł Obidowa, km 9 + 797 + łącznice
- węzeł Klikuszowa, km 14 + 080 + łącznica A, łącznica A / A1, łącznica B, łącznica C
- węzeł Nowy Targ Zachód, km 18 + 865 + łącznica A, łącznica
- węzeł Nowy Targ Południe, km 20 + 241
- łącznica A – kierunek Rabka-Zdrój – Zakopane
- łącznica B – kierunek Zakopane – Rabka-Zdrój
- łącznica C – kierunek projektowana DK47 – ul. Krakowska
- łącznica D – kierunek istniejąca DK47 (ul. Krakowska) – Zakopane.
DK47 bez kategorii S
Droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową. Ten odcinek nowej zakopianki od drogi klasy S odróżnia kilka elementów:
niższa dopuszczalna maksymalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h),
ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty,
bardziej strome zjazdy i podjazdy,
mniejsze ograniczenia w odległości pomiędzy węzłami (na drogach ekspresowych w miastach jest to co najmniej 3 km, na drogach klasy GP [główna ruchu przyspieszonego] 1 km, między węzłami Nowy Targ Zachód a Nowy Targ Południe jest 1,5 km),
przystanki autobusowe,
wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami (w Rdzawce i Klikuszowej).
Na tym odcinku nie znajdziemy też znaków E-20 Tablica węzła drogowego na autostradzie, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu. Takie drogowskazy umieszcza się tylko na autostradach i ekspresówkach. Przed węzłami będą więc znaki kierunkowe, pokazujące poszczególne miejscowości.
Kalendarium
10 grudnia 2007 r. – podpisanie umowy na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z koncepcją programową z Krakowskim Biurem Projektów Dróg i Mostów Transprojekt Sp. z o.o. (Sweco Engineering Sp. z o.o.),
19 października 2010 r. – wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie decyzji środowiskowej,
8 listopada 2017 r. – ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy,
31 sierpnia 2018 r. – wybór najkorzystniejszej oferty złożonej przez Intercor Sp. z o.o.,
19 września 2018 r. – podpisanie umowy z wykonawcą,
25 czerwca 2020 r. – Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
25 czerwca 2020 r. – rozpoczęcie budowy,
30 sierpnia 2024 r. – otwarcie odcinka.
Inwestycja jest realizowana ze środków budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł.
Oprac. Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA, zdjęcie: GDDKiA oraz wykonawca