
Jak z perspektywy ORLEN Asfalt wygląda sytuacja na rynku drogownictwa w Polsce?
Rynek asfaltów jest silnie skorelowany z liczbą inwestycji drogowych, tak więc popyt zależy od realizacji robót i funduszy przeznaczonych na ten cel. Kondycję polskiego rynku drogownictwa można ocenić jako dobrą. Sektor dysponuje znacznie większym potencjałem produkcyjnym, niż wynika to z obecnych potrzeb rynku. Aby jednak w pełni wykorzystać ten potencjał, niezbędne są długofalowe programy inwestycyjne, szczególnie na poziomie samorządów, które będą wspierać rozwój infrastruktury drogowej.
Wyzwaniem jest również spadek liczby przetargów w całym kraju, który jest spowodowany przekierowaniem części funduszy przeznaczonych na budowę i remonty dróg do sektora zbrojeniowego. Dużo w Polsce mówi się o rozwoju transportu kolejowego, co również wymaga długoterminowych nakładów finansowych.
W jaki sposób ORLEN Asfalt odpowiada na wyzwania obecnej sytuacji w branży drogowej?
ORLEN Asfalt gwarantuje nieprzerwaną produkcję asfaltów, korzystając z sześciu ośrodków produkcyjnych Grupy ORLEN. Dzięki temu w sposób ciągły możemy oferować naszym klientom 33 rodzaje produktów. W obliczu dynamicznych wyzwań geopolitycznych jednym z naszych cenionych rozwiązań są mechanizmy zabezpieczające dostawy po stałych cenach, które pomagają klientom planować inwestycje bez obaw o nagłe zmiany kosztów.
Jak Europejski Zielony Ład traktuje ślad węglowy asfaltów?
Obliczenia śladu węglowego, a także opłaty związane z emisjami gazów cieplarnianych przewidziane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu to spore wyzwanie. Ponieważ nadal niejasnych jest wiele kryteriów wdrażanej polityki, firmy z branży drogowej zaczęły już, na wszelki wypadek, zbierać informacje, które w przyszłości mogą im pomóc dostosować się do możliwych wymagań. Kontrahenci weryfikują ślad węglowy zamawianych produktów. Ponadto zapowiedzi wprowadzenia tzw. zielonych kryteriów przetargowych w zamówieniach publicznych powodują, że przybywa zapytań od klientów o ślad węglowy asfaltów i deklaracje środowiskowe produktów Grupy ORLEN.

Jakie konkretne wymagania wobec producentów asfaltów wynikają z regulacji Europejskiego Zielonego Ładu?
Asfalty, podobnie jak wszystkie inne wyroby budowlane, powinny w przyszłości posiadać deklaracje środowiskowe, które będą rozszerzeniem obecnych deklaracji właściwości użytkowych produktów. To jedna z planowanych zmian. Najtrudniejsze we wprowadzaniu Europejskiego Zielonego Ładu jest dostosowanie się do niepewnych założeń, które z czasem mogą się zmieniać. Pomimo niejasnych wymagań legislacyjnych w tym zakresie ORLEN Asfalt, chcąc być odpowiedzialnym liderem branży asfaltowej w Polsce, prowadzi stosowne analizy, a także gromadzi wiedzę i kompetencje. Wszystko po to, by w przyszłości oferować klientom produkty, których potrzebują, a które spełniają wszystkie wymogi formalne.
Jakie kierunki rozwoju i preferencje w zakresie doboru asfaltów do realizacji inwestycji drogowych można obecnie zaobserwować?
W budownictwie drogowym cały czas dominuje kryterium ceny i klienci największy nacisk kładą na produkty najkorzystniejsze pod kątem ekonomicznym. Mimo to obserwujemy wyraźny zwrot w stronę bardziej przyjaznych dla środowiska i innowacyjnych technologii asfaltowych. Administracja drogowa z kolei zyskuje coraz większe zaufanie do asfaltów modyfikowanych polimerami o podwyższonej trwałości, co sprawia, że ten rynek dynamicznie się rozwija. Rośnie też zainteresowanie wykorzystaniem destruktu asfaltowego, co wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki obiegu zamkniętego. Trend ten stwarza szansę dla grupy asfaltów specjalnych RC, przeznaczonych właśnie do mieszanek mineralno-asfaltowych z dużą ilością granulatu asfaltowego. Asfalty z gamy WMA mogą budzić większe zainteresowanie również z powodu stałego wzrostu cen paliw kopalnych (węgiel, gaz ziemny), które są wykorzystywane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Biorąc pod uwagę ciągłe zmiany na rynku drogowym w Polsce i Unii Europejskiej, pojawia się szansa, aby aktywnie uczestniczyć w zachodzącej transformacji i wyznaczać dalsze kierunki rozwoju budownictwa w Polsce, a także w krajach Europy Środkowej.
W ubiegłym roku w naszej ofercie pojawiły się asfalty ORBITON WMA oraz ORBITON RC, które wpisują się w te założenia. Produkty te mają pozytywny wpływ na jakość dróg budowanych z ich udziałem.
Jak wygląda aktywność ORLEN Asfalt na rynkach międzynarodowych i jak firma się na nich pozycjonuje?
Naszym priorytetem handlowym jest rynek krajowy. Sprzedaż zagraniczna jest realizowana wynikowo i zależy od efektywności. Ponadto jesteśmy ściśle powiązani z możliwościami produkcyjnymi naszych rafinerii, a w każdej z nich są inne uwarunkowania podażowe. Sprzedaż zagraniczna stanowi ok. 30% naszej łącznej sprzedaży. Celem jest optymalizacja przepływów ze wszystkich ośrodków produkcyjnych, tak aby jak najlepiej wykorzystać potencjał produkcyjny i sprzedażowy Grupy.

Które rynki zagraniczne wydają się dziś najbardziej perspektywiczne pod względem sprzedaży asfaltów?
W Grupie ORLEN asfalt jest produkowany w sześciu ośrodkach produkcyjnych, tj. w Płocku, Trzebini i w Gdańsku, Pardubicach i Litvinovie w Czechach oraz Możejkach na Litwie, dlatego ogólnie pojęta sprzedaż zagraniczna jest pojęciem względnym.
Z naszego punktu widzenia zakończenie wojny w Ukrainie stwarza ogromną szansę dla dostawców asfaltu, ponieważ odbudowa infrastruktury tego kraju będzie wiązała się ze zwiększoną liczbą inwestycji infrastrukturalnych, w tym modernizacją i budową dróg, mostów oraz sieci transportowych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan