„Polskie budownictwo kolejowe należy do najbardziej dynamicznych w Europie. Bardzo cieszymy się, że dzięki naszej wiedzy technicznej możemy wnieść istotny wkład w modernizację kolei, szczególnie teraz, gdy możemy wykorzystać nasze doświadczenie, aby ulepszyć połączenia transportowe w południowo-wschodniej części kraju oraz wzmocnić infrastrukturę w pobliżu granicy” – powiedział Karl-Heinz Strauss, prezes zarządu Grupy PORR.
W postępowaniu przetargowym na rewitalizację linii kolejowej nr 108 PORR uzyskał najwyższą liczbę punktów, zapewniając sobie tym samym zamówienie na prace projektowe – w tym w zakresie technologii sygnalizacyjnej i telekomunikacji – oraz na całość prac budowlanych. Celem inwestycji jest kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej w kierunku Bieszczad. Wartość kontraktu wynosi ok. 1,04 mld zł.
Linia nr 108 – ważny krok dla Bieszczad
Oprócz zrewitalizowania odcinka Jasło – Nowy Zagórz PORR przeprowadzi kompleksową modernizację infrastruktury technicznej i konstrukcyjnej. Łącznie zmodernizowanych zostanie 18 stacji i przystanków na odcinku 80 km, powstanie sześć nowych przystanków, wymienionych będzie 78 rozjazdów, a 80 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie przebudowanych. Wszystkie elementy nowej infrastruktury kolejowej staną się dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. „Projekt ten stanowi ważny krok w stronę zrównoważonego rozwoju regionu Bieszczad” – dodał prezes Strauss.
W ramach inwestycji zostanie wykonane długo oczekiwane obniżenie torów w Krośnie. W tym celu na długości 1650 m PORR zbuduje w wykopie otwartym tunel, który będzie w części (ok. 330 m) przykryty. Ponadto w ramach modernizacji powstaną trzy tunele kolejowe i trzy wiadukty drogowe. Planowany czas prac budowlanych wynosi ok. 44 miesięcy, a pierwsze pociągi spodziewane są na nowych torach pod koniec 2028 r.

Linia nr 104 – przejazd przez Małopolskę z prędkością 120 km/h
W konsorcjum z firmą Trakcja System Sp. z o.o. PORR pozyskał inne zamówienie od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Dotyczy ono modernizacji linii nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Fornale, która usprawni komunikację w Małopolsce, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza, a także poprawi możliwości transportowe pomiędzy Polską a Słowacją. Nowo wybudowane tory umożliwią jazdę pociągów z prędkością do 120 km/h. Zakres prac obejmie m.in. elektryfikację linii kolejowej, a także budowę peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna.
Na 15-kilometrowym odcinku trasy powstanie 66 obiektów inżynieryjnych, w tym dziewięć mostów kolejowych i cztery drogowe, pięć wiaduktów oraz przejście pod torami na stacji Mszana Dolna. Aby poprawić bezpieczeństwo przejazdu, PORR zmodernizuje również 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 16 aktualnych przejazdów zostanie zastąpionych nowym układem dróg równoległych, usprawniających komunikację wzdłuż linii kolejowej.
Plac budowy na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna zostanie przejęty po poprzednim wykonawcy. Na pozostałym odcinku linii prace rozpoczną się od rozbiórki istniejącej infrastruktury kolejowej. Zakończenie robót spodziewane jest w trzecim kwartale 2027 r., po 24-miesięcznym okresie realizacji.

LK108 – fakty i liczby w skrócie
Rodzaj projektu: modernizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz
Zakres prac: projektuj i buduj, modernizacja 80 km linii kolejowej obejmująca nawierzchnię torową, budowę tunelu i wiaduktów, modernizację 18 stacji, budowę sześciu nowych przystanków, wymianę urządzeń sygnalizacyjnych, instalacji energetycznych i telekomunikacyjnych, działania w zakresie ochrony środowiska, wzmocnienie podłoża oraz wykonanie infrastruktury pasażerskiej pozbawionej barier
Zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: PORR S.A.
Termin wykonania: 44 miesiące
Wartość projektu: 1,04 mld zł
LK104 – fakty i liczby w skrócie
Rodzaj projektu: modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Fornale
Zakres prac: projektuj i buduj, 15 km linii kolejowej z 13 mostami drogowymi, pięcioma wiaduktami oraz przejściem podziemnym, modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych oraz wymiana 16 przejazdów
Zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: konsorcjum PORR S.A. (lider), Trakcja System Sp. z o.o.
Termin wykonania: 24 miesiące
Wartość projektu: 567 mln zł, udział PORR ok. 90,5%
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
