Mosty i estakady – wyzwania inżynieryjne
Trudne ukształtowanie terenu sprawia, że na tym odcinku powstaje wiele wymagających obiektów inżynieryjnych, m.in. ES-17, ES-19, ES-22.1, ES-22.2 oraz ES-24. Do ich realizacji zastosowano technologię nasuwania podłużnego oraz metodę nawisową – rozwiązania dostarczone przez ULMA.

ES-17 – precyzja w trudnym terenie
Estakada ES-17 to pięcioprzęsłowy obiekt przerzucony nad głębokim jarem. Jego jednoprzęsłowy ustrój nośny o przekroju skrzynkowym i stałej wysokości został zaprojektowany właśnie pod kątem technologii nasuwania podłużnego. ULMA, mająca wieloletnie doświadczenie w stosowaniu tej metody, dostarczyła systemy znacząco przyspieszające prace, m.in. hydrauliczne siłowniki ułatwiające szybkie rozdeskowanie. Do deskowania ścian i płyty wykorzystano system ENKOFORM HMK, wspierany rolkowymi wspornikami umożliwiającymi przesuw deskowania z segmentu na segment.
ES-19, ES-22.1 i ES-22.2 – wielkie rozpiętości
Również obiekt ES-19 zrealizowano w technologii nasuwania podłużnego. Taką samą metodę zastosowano przy budowie estakad ES-22.1 i ES-22.2. Najdłuższa z nich – ES-22.1 – liczy ponad 320 m, a jej przęsła osiągają rozpiętość 60 m. Sama wytwórnia miała długość 30 m. Przy tak imponujących parametrach rozwiązania ULMA sprawdziły się znakomicie.
ES-24 – metoda nawisowa
W przypadku obiektu ES-24 prace prowadzone są metodą nawisową. Wykorzystano tu wózki CVS zawieszone nad podporami P2, P3 i P4. Dzięki swojej konstrukcji opartej na systemie MK mogą być dostosowane do dowolnych kształtów i rozmiarów
segmentów. Co istotne, poradziły sobie także z wyjątkową geometrią ustroju nośnego – przy podporze P2 skrzynka ma aż 15,3 m szerokości i 10 m wysokości. Hydrauliczne systemy dodatkowo usprawniają i przyspieszają kolejne etapy prac.
Klasyczne rozwiązania na stabilnym gruncie
Nie wszystkie obiekty na trasie powstają w tak wymagających warunkach. W przypadku mniejszych mostów i wiaduktów, jak WD-14 czy WD-23, stosowane są tradycyjne podpory stacjonarne. ULMA dostarcza tu wieże T-60, które współpracują z systemem ENKOFORM HMK.
W połowie 2025 r. odcinek Babica – Jawornik był ukończony mniej więcej w 50%. Wiele obiektów mostowych osiągnęło już znaczący postęp, np. na estakadzie ES-19 w sierpniu 2025 r. odnotowano ponad 70-procentowe zaawansowanie prac.

Wyzwanie i szansa dla regionu
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik to jedno z najbardziej wymagających przedsięwzięć drogowych w Polsce. Trudny teren i skomplikowane warunki geologiczne wymagają nowoczesnych technologii, doświadczenia i zaangażowania wielu specjalistów. ULMA dzięki swoim rozwiązaniom i wsparciu technicznemu umożliwia sprawną realizację inwestycji.
To przedsięwzięcie ma znaczenie nie tylko lokalne. To krok w rozwoju infrastruktury Podkarpacia i jednocześnie ważny element europejskiego korytarza Via Carpatia, który w przyszłości jeszcze mocniej połączy Polskę z południem Europy.

Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
