REKLAMA
Drogi Archiwum NBI Technologie
2 Minuty czytania

Wspólny głos EUPAVE i SPC: trwałe i zrównoważone drogi dla następnych pokoleń

Mając na uwadze wymagania dotyczące trwałości, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, obiegu zamkniętego i uczciwej konkurencji, Europejskie Stowarzyszenie Nawierzchni Betonowych (EUPAVE) oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC) wspierają stosowanie nawierzchni betonowych w Europie, aby stworzyć trwałą infrastrukturę, spełniającą obecne oraz przyszłe potrzeby.

Nawierzchnia betonowa na węźle Lesznowola w ciągu drogi ekspresowej S7

Przed wyborami do Europarlamentu, które odbyły się 9 czerwca 2024 r., Europejskie Stowarzyszenie Nawierzchni Betonowych (European Concrete Paving Association – EUPAVE) jako organizacja reprezentująca interesy europejskiego przemysłu nawierzchni betonowych oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu wezwały decydentów na szczeblach europejskim, krajowym i lokalnym do uwzględnienia następujących postulatów i priorytetów:

1. Uczciwa konkurencja

Zdrowa gospodarka oparta jest na konkurencyjności cenowej i technologicznej. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy jest zapewniony dostęp do różnych rozwiązań technicznych, a ich udziały w rynku są wystarczająco duże, aby umożliwić im rozwój. W budownictwie drogowym dotyczy to zarówno asfaltu, jak i betonu jako materiałów do budowy nawierzchni drogowych. Istnienie obu technologii nawierzchni skutkuje niższymi cenami i bardziej przemyślaną polityką w zakresie budowy dróg, co jest widoczne w niektórych krajach.

2. Zrównoważone drogi dzięki zielonym zamówieniom publicznym

Apelujemy o przejrzyste kryteria dotyczące zamówień i przepisy wspierające innowacyjność oraz najwyższe standardy jakości. Ocena ekonomiczna ofert powinna uwzględniać również koszty eksploatacji, a nie jedynie koszty inwestycji. Ocena środowiskowa powinna opierać się na ocenie całego cyklu życia drogi (life cycle assessment – LCA), która uwzględnia wszystkie wskaźniki ekologiczne na wszystkich etapach, a w szczególności w fazie użytkowania i jego zakończenia (recyklingu).

3. Odporna infrastruktura

Opowiadamy się za infrastrukturą transportową odporną na efekty zmian klimatu, zdolną przetrwać coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska, takie jak powodzie, fale upałów oraz pożary czy też ciągle rosnący ruch pojazdów ciężkich. Wybór nawierzchni betonowej umożliwia spełnienie tych wymagań.

Detale nawierzchni betonowej na węźle Lesznowola w ciągu drogi ekspresowej S7

4. Bezpieczeństwo drogowe w każdych warunkach atmosferycznych

Nawierzchnie betonowe zapewniają bezpieczną i wygodną podróż – dobre właściwości antypoślizgowe (wysoka szorstkość) przyczyniają się do skrócenia drogi hamowania, bardzo duża trwałość pozwala uniknąć powstawania kolein i związanego z nimi niebezpieczeństwa aquaplaningu, a jasny kolor zapewnia dobrą widoczność przy niewystarczających warunkach oświetleniowych. Ponadto betonowe nawierzchnie drogowe wymagają znacznie rzadszych remontów, co redukuje utrudnienia w ruchu i zagrożenia związane z robotami. Z kolei stosowanie bardzo wytrzymałych betonowych barier ochronnych zapewnia niezawodną ochronę w każdych warunkach i poprawia bezpieczeństwo użytkowników dróg.

5. Gospodarka o obiegu zamkniętym

Popieramy gospodarkę cyrkularną w budownictwie na wszystkich etapach, a więc budowy, użytkowania i ponownego wykorzystania materiału. Kluczowe jest zapobieganie powstawaniu odpadów zarówno w trakcie budowy, jak i po zakończeniu okresu użytkowania. Bardzo długi okres użytkowania oznacza mniejsze zapotrzebowanie na zasoby naturalne niezbędne do odbudowy. Dążymy do zwiększenia wykorzystania kruszywa grubego i piasku z recyklingu do wszystkich zastosowań, w tym do nowego betonu nawierzchniowego. Jego dobór powinien być jednak uwarunkowany dostępnością, odległością transportu i możliwością utrzymania parametrów użytkowych. Beton może być poddany recyklingowi w 100%!

www.polskicement.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA