
Porozumienie państwa z samorządem zawiera inwestycje zaplanowane przez spółki PKP PLK i Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz plany i potrzeby inwestycyjne województwa. Dotyczy ponadto współpracy w zakresie identyfikowania i pozyskiwania źródeł finansowania tych projektów oraz przy ich realizacji.
Wśród planowanych inwestycji PKP PLK, które poprawią i rozbudują infrastrukturę kolejową na terenie województwa łódzkiego, są między innymi:
- rewitalizacja linii kolejowej nr 16 wraz z odbudową wybranych mijanek na odcinku Zgierz – Kutno;
- modernizacja linii nr 24 wraz z wydłużeniem do Bogumiłowa;
- budowa linii łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem;
- modernizacja i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki -Skarżysko-Kamienna;
- prace na linii kolejowej nr 25, na odcinku Łódź Widzew – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, w celu usprawnienia ciągu komunikacyjnego Łódź-Kielce oraz połączenia z Centralną Magistralą Kolejową;
- usprawnienie połączenia na odcinku Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych nr 1, 17 i 25;
- opracowanie studium planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, obejmującego analizę poprawy przepustowości m. in. na liniach kolejowych nr: 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 i 541;
- budowa linii kolejowej łączącej Bełchatów z linią kolejową nr 131;
- budowa stacji kolejowej Biała Rawska.
Przedstawiciele władz województwa łódzkiego zadeklarowali zapewnienie używania minimum 8 par pociągów na dobę do przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej. Ponadto zapewnili o podjęciu działań zmierzających do opracowania dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą oś rozwoju kolei na terenie województwa w zakresie:
- budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź,
- budowy linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki.