W październiku 2024 r. spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Będą to pierwsze takie pociągi w parku taborowym PKP Intercity.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli:
- Stadler Polska Sp. z o.o.
- Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Siemens Mobility GmbH, Otto-Hahn-Ring,
- Alstom Polska S.A.
Piętrowe pociągi będą mogły pomieścić co najmniej 500 podróżnych. Pociągi mają rozwijać prędkość minimalna 200 km/h.
Spółka PKP Intercity zaplanowała kupno 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Odbiór wszystkich pociągów nastąpi w ciągu 77 miesięcy od podpisania umowy.