Umowę na zaprojektowanie i zbudowanie trasy podpisano 22 grudnia 2010 r., a termin zakończenia prac budowlanych wyznaczono na połowę 2014 r. Ze względu na duże opóźnienie prac 14 stycznia 2014 r. umowa z głównym wykonawcą została rozwiązana. Przetarg na dokończenie budowy odcinka Stryków – Tuszyn ogłoszono 6 lutego 2014 r. Zadanie zostało podzielone na trzy części, zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na budowę.
Dwa podejścia
Na odcinku Stryków – Tuszyn zlokalizowanych jest wiele, jak na warunki autostrady, węzłów i innych obiektów inżynieryjnych. Oprócz czterech węzłów autostradowych: Brzeziny, Łódź Wschód, Łódź Górna i Tuszyn, w ramach innego przedsięwzięcia wybudowany został także węzeł Łódź Południe, usytuowany u zbiegu autostrady A1 i drogi ekspresowej S8, pomiędzy węzłami Łódź Górna i Tuszyn.
Łącznie na trasie między Tuszynem a Strykowem pojawiło się ok. 90 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, przepusty i przejścia dla zwierząt. Bardzo poważnie potraktowany został problem ochrony środowiska. Wody opadowe z jezdni przed odprowadzeniem do środowiska są gruntownie podczyszczane. Cała droga otrzymała system odwadniający, natomiast miejsca obsługi podróżnych zostały wyposażone w nowoczesną kanalizację sanitarną. W sąsiedztwie drogi zasiano trawę i posadzono tysiące drzew i krzewów odpowiednich odmian. Komfort okolicznym mieszkańcom i wolno żyjącym zwierzętom zapewniają liczne ekrany dźwiękochłonne, zbudowane wzdłuż drogi w wyznaczonych miejscach.
Dla zmotoryzowanych wybudowano cztery miejsca obsługi podróżnych. Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiadają nowoczesne oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenie autostrady i odpowiednie oświetlenie. Podczas budowy konieczne było przebudowanie w miejscu przecięcia się z autostradą wszystkich lokalnych dróg niższej kategorii.
Wykonawcy wyłonieni podczas przetargu na dokończenie budowy 40-kilometrowego odcinka autostrady mieli 22 miesiące (licząc od daty podpisania umowy) na wykonanie wszystkich prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Udało się skończyć przed terminem.
Zadanie I
Odcinek od węzła Łódź Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK72) o długości 14,1 km wybudowało konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. (lider) i Budimex SA, z którym umowę podpisano 3 października 2014 r. Wartość kontraktu opiewała na kwotę 339 623 175,69 zł.
W ramach Zadania I odcinek od km 295 + 850 (od węzła Łódź Północ, bez węzła) do km 310 + 000 powstało 14,15 km odcinka autostrady o nawierzchni sztywnej, węzeł autostradowy Brzeziny oraz dwa MOP-y kategorii I.
Przebudowano istniejące drogi publiczne w miejscach krzyżowania się z autostradą oraz drogę gminną równoległą do autostrady. Inwestycja objęła budowę dróg dojazdowych / serwisowych (obsługujących tereny przyległe do autostrady) wraz ze zjazdami oraz budowę przejazdów awaryjnych i wjazdów awaryjnych na autostradę, a także pasa technologicznego.
W ramach Zadania I wybudowano 12 obiektów mostowych (wiadukty autostradowe, wiadukty drogowe, przejścia dla zwierząt) w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą, a także inne obiekty inżynieryjne. Powstało 17 przepustów skrzynkowych.
Inwestycja obejmowała budowę systemu odwodnienia terenu oraz wykonanie urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca zbudował infrastrukturę na potrzeby obiektów przyautostradowych i zlokalizowanych w ciągu autostrady. Konieczna była także przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej.
Zadanie II
Odcinek od węzła Brzeziny do węzła Łódź Górna o długości 11 km wykonała firma Mota-Engil SA. W tym przypadku umowa została podpisana 6 października 2014 r., a wartość kontraktu wyniosła 360 747 073,93 zł.
W ramach inwestycji powstał odcinek autostrady o długości 10,01 km o nawierzchni sztywnej. Wybudowano dwa węzły autostradowe (Łódź Wschód, Łódź Górna) oraz dwa miejsca obsługi podróżnych. Przebudowa istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z autostradą dotyczyła dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Wybudowano 15 obiektów mostowych w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą. Powstało także 20 przepustów skrzynkowych. Budowa systemu odwodnienia terenu obejmowała urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia oczyszczające).
Zadanie III
Odcinek od węzła Łódź Górna do węzła Tuszyn o długości ok. 16 km (bez odcinka 322 + 150–324 + 950, który został zbudowany w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź Południe) wykonało konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Strabag Sp. z o.o. za kwotę 327 041 625,00 zł. Umowę podpisano 30 września 2014 r.
Inwestycja obejmowała budowę odcinka autostrady o długości 13,128 km o nawierzchni sztywnej, budowę węzła autostradowego Tuszyn oraz przebudowę istniejącego węzła Tuszyn.
W ramach Zadania III powstało 13 obiektów mostowych (wiadukty autostradowe, wiadukty drogowe, most autostradowy, przejścia dla zwierząt) w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą oraz 39 przepustów skrzynkowych. Zbudowano system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy, oraz wykonano urządzenia ochrony środowiska. Dla obiektów przyautostradowych i zlokalizowanych w ciągu autostrady zbudowano odpowiednią infrastrukturę. Przebudowano kolidujące urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej. Inwestycja zakładała także budowę oświetlenia drogowego oraz systemów łączności autostradowej, zarządzania ruchem, gromadzenia danych statystycznych o ruchu.
Podsumowanie
Budowa autostrady A1 dzięki przejęciu znacznej części ruchu z dróg krajowych nr 1 i 14 wpłynie pozytywnie na środowisko – poprawi się klimat akustyczny, bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i ruchu samochodowego, a zanieczyszczenie powietrza na terenach znajdujących się w pobliżu tych dróg ulegnie zmniejszeniu.
Zdjęcie: Materiały prasowe STRABAG Sp. z o.o.